Ökningen av överfallsvåldtäkter

NU FÅR DET FAN VARA NOG! Varje morgon när jag slår på radion så får jag höra att det skett nya överfallsvåldtäkter (förutom de våldtäkter som utförs av män/kvinnor som "offren" känner). Till min fasa hörde jag imorse en polis säga att "kvinnor/tjejer nu bör se till att inte gå ensamma över huvud taget utan alltid se till att ha sällskap. Alltså, inte bara på kvällar och nätter utan hela dygnet! Jag är så jävla arg att jag knappt kan sitta still. Nu måste vi tjejer göra något! Ta  tillbaka vårt livsrum genom att stötta varandra och utbilda så många som möjligt i Feminstiskt självförsvar - Försvara oss själva. Det måste vara alla människors rättighet att kunna vistas ute när och var man vill utan att riskera att bli överfallen. Och alla ni män som inte våldtar visa er solidaritet.  http://www.sodersjukhuset.se/templates/normal____5274.asp . Det är tur att Akutmottagningen för Våldtagna Kvinnor (AVK) på Södersjukhuset finns, men samtidigt helt horribelt att det finns ett behov. Tjejjourer och Kvinnojourer förena er för att trycka till dessa våldsbenägna män.

Människor som rusar

Varför är det så jävla svårt att säga "ursäkta mig" eller  "förlåt kan jag få komma förbi och fram"? I morse när jag klev av pendeltåget  trängde sig två medelålders damer förbi mig utan att säga något. Den ena valde istället att TA PÅ MIG (!) för att lyckas skjuta mig åt sidan så hon kom fram.   Varför är det så få som har mål i mun? Jag vill inte bli tagen på av människor jag inte känner! Varför känns det så mycket lättare att skuffa undan en annan människa än att vänligt be om ursäkt och fråga om man kan få komma förbi? Jag blir så himla irriterade av det så det har förstört hela min förmiddag, Så jag vill uppmana alla människor: Om ni ser en liten person med mörkt lockigt hår TA INTE PÅ HENNE! Om ni ber henne så flyttar hon sig mer än gärna.

Insamlingen Världens Barn

På lördag medverkar Stjärnjouren -Sundbybergs tjejjour - vid Familjedagen i Hallonbergens Centrum mellan klockan 12 och 15. Du som är ung tjej gör ditt eget halsband hos oss för 10:-. Det vi får in skänker vi till Världens Barn. Kom gärna också på Stjärnjourens Våga-tala-kurs (för unga tjejer mellan 13 och 20) på måndag 17/10. www.stjarnjouren.nu om du vill veta mer.

"Charlie av Margareta Suber

Ska jag sätta tänderna i NU! På baksidan av boken har jag läst:
"Charlie är en helt unik roman för sin tid, utomordentligt välskriven, varm och
charmig. En förtjusande bok som inbjuder till sträckläsning. " Den första
svenska lesbiska romanen. Jag är jättespänd. 
Bäst av allt är att den inte är så tjock, bara 98 sidor kort.

Världens ekipage

26120-5
Jessica och Wodka på tävling. Den sötaste ryttaren och den vackraste hästen i världen!

Tunnelbaneförarnas strejk

Yoohoo! Det är tråkigt men härligt med denna vilda strejk. Tänk att människor fortfarande kan uppbåda krafter till att  visa solidaritet och lojalitet med en arbetskamrat och medmänniska. Det är fantastiskt! Ge Connex vad de tål! Undrar när det förekom en vild strejk senast i landet lagom är bäst? 

Ulrika Knutsons bok

Kvinnor på gränsen till genombrott -  denna grymt bra bok om Fogelstadsgruppen och Tidevarvet har kommit ut i pocket. Köp den och din syn på vår historieskrivning blir aldrig densamma. Hur kan man låta så många intelligenta, intellektuella och handlingskraftiga kvinnor falla i glömska? Det finns så många kvinnor som helt oförtjänt tidigare "glömts" bort när vår historia berättats. LÄS DEN!

Konstnären Vik Muniz

Konstnären Vik Muniz

Konstnären Vik Muniz verksam i New York med utställningar över hela världen är en i mitt tycke mycket spännande konstnär/fotograf som skapar sina bilder med hjälp av saker som choklad, socker, damm, skräp m.m. Gå in på http://www.vikmuniz.net för att se fler av hans bilder.

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0