Att bli förvånad över en "gammal" barndomsväns åsikter

Igår var jag bjuden på glöggfest och visning av en barndomsväns nya bostadsrätt. Lägenheten var superfin och gullig och det var en trivsam stämning och god glögg. Två uttalanden av min vän gjorde mig dock konfunderad. Det första var när någon berättade om en kvinnlig fastighetsskötare som hon hade haft , en mycket händig och duktig sådan. Hon föreslog att det kanske kunde vara ett jobb för min väninna som också är väldigt praktisk. När min väninna svarar att "jag är väl inte lesbisk heller" höll jag på att ramla av stolen jag satt på och sätta glöggen i halsen. Det är verkligen inte något man räknar med att få höra idag. När hon senare när jag skulle gå hem fällde ett par totalt onödiga och grymt omoderna ord om feminister (rödstrumpor och manshatare) fick det räcka för min del. För mig som feminist har jag extremt svårt att förstå kvinnor som ännu inte förstått vad feminismen går ut på. Hur kan man motarbeta sig själv på det här sättet? Den här kvällen kände jag inte ens för att höja min röst för att försöka övertyga. Hur fan kan kvinnor som levt i 50 år och mer vara så okunniga? Det är min fråga.


Kommentarer
Jessica

Det tråkiga är att det nu nästan blivit trendigt att inte gilla feminism. Även bland starka självsäkra kvinnor... Ibland när man känner sig stark vill man inte identifiera sig med någon som är svag. Jag tror att feminismen förlorar på att ofta framställa kvinnor som offer och underordnad. Vad tror du?

2007-01-11 @ 13:43:17
ewa

tack för din kommentar, alltid kul med reaktioner! Jag förstår hur du menar, men samtidigt är det svårt att bortse från obestridliga fakta. Kvinnan är i samhället strukturellt underordnad mannen. Det är ju det vi måste arbeta för att ändra och det är det som är feminism. Därmed inte sagt att kvinnor är svaga, för det finns inget svagt hos oss. Men vi måste framför allt lära oss att arbeta tillsammans mot samhällets struktur där normen säger att mannen ska ha högre lön, och lättare att ta sig fram på arbetsmarknad och särbehandlas positivt på så många sätt. Jag tycker inte det är okej att kvinnor som sitter på högre positioner i samhället och som har hög lön fått kämpa så oerhört mycket hårdare än män på samma platser. Och om man också tänker på att det faktiskt är kvinnosakskvinnor och feminister som sett till att kvinnan är där vi är idag så känns det väldigt orättvist att bara dissa feminister på det här sättet. Ställer man frågor om lön och annat till de som likt min vän fäller sådana här kommentarer visar det sig att de har samma åsikter och tankar som en övertygad feminist som jag. Visst har jag väl rätt, eller?

2007-01-13 @ 12:17:53
URL: http://ewas.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0