Queervisning på Moderna museet

På söndag ska jag gå på den här visningen, som påstås berätta om Modernas samling ur ett helt annorlunda perspektiv - kvinnligt, manligt, homo- bi och trans. http://www.modernamuseet.se .
Även om jag trivs att gå omkring på Moderna så är jag ju kritisk till att kvinnliga konstnärer för en undanskymd roll där. Visst blir det lite bättre ju närmare vår samtid man kommer, men ändå är det löjligt lite kvinnliga konstnärer som är representerade. Undrar hur det blir? Kommer han att tolka och analysera manliga konstnärers konst ur ett queerperspektiv? Kommer han att nämna bristen på kvinnliga konstnärer? Hundratusen frågor som jag hoppas få svar på när jag sällar mig till det queera på söndag. Förresten är jag precis lika förbannad över att vi genom historien berövats kvinnliga författare för att de inte ansetts bra nog att beredas plats i den litterära kanon.  Men detta älsklingsämne ska jag skriva mer om en annan dag. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0