Vad reglerar litteratururvalet?

Vår historiska litterära kanon har bevislligen varit felaktigt skev när det gäller kvinnliga författare. Ulrika Knutson och många andra har skrivit om detta. Men hur är det egentligen idag? Är de människor (både kvinnor och män) som ger ut och köper in böcker medvetna om sin makt när det gäller vår tillgång för läsning? Finns det ett genus/jämlikhetstänk över huvud taget? Jag som läsare är helt beroende av hur de som köper in böcker resonerar och de i sin tur är helt i händerna på förlagen och de som recenserar böckerna. Det här är (i alla fall för mig) en oerhört viktig fråga. Tänk om de fortfarande är så att kvinnliga författare bedöms annorlunda än manliga? Då riskerar även vår fortsatta historieskrivning att bli lika fel som tidigare.  Och våra barnbarnsbarn får återigen forska, skriva uppsatser och läsa kvinnors brev och dagböcker för att få en komplett bild av sin historia. Det måste förhindras förstås, men hur löser vi det? Ett sätt är kanske att starta jämlikhetsgrupper på bibliotek och förlag som bland mycket annat har till uppgift att hålla ögon och öron öppna och titta på inköpen ur ett genusperspektiv. De kanske redan finns, måste kolla upp det.


Kommentarer
Fia

Hej. Det här är väldigt viktiga frågor och det är också av största vikt att det blir en större förståelse och insikt i dessa problem hos de människor som sitter/kommer att sitta i dessa maktpositioner. Jag läser till bibliotekarie och dessa frågor har fått stort utrymme i utbildningen vilket jag tycker är mycket bra. Det är naturligtvis svårt att ha en komplett lösning på problemet men ett medvetnadegörande och en offentlig diskussion är i alla fall en början. Synd bara att såna här förändrnga alltid ska gå så sakta. Man vill ju helst se resultat direkt...*suck*

2006-02-22 @ 10:56:47
URL: http://signaturfia.webblogg.se
ewa

Roligt att du var så snabb med att kommentera mina tankar och fantastiskt att höra att det här faktiskt får utrymme i bibliotikarieutbildningen. Jag håller med om att det är frustrerande att det går så sakta, men det verkar ju gå framåt i alla fall. Det vore spännande att genomföra en undersökning på ett bibliotek (jag jobbar själv på ett) för att se hur det är i verkligheten. Jag sitter inte själv i den positionen att jag direkt kan påverka inköpen. Har dock funderingar på att höra om det kanske finns intresse för en genusgrupp.

2006-02-22 @ 14:40:49
URL: http://ewas.webblogg.se
Fia

Det låter ju jätteintressant. Den undersökningen skulle jag gärna vilja se resultatet av. En genusgrupp tror jag är ett bra förslag just för att på så sätt rikta uppmärksamhet mot dessa frågor. Allt som har med urval att göra är intressant eftersom det handlar just om vilka val man gör. Att välja något innebär ju att man väljer bort annat vilket i sin tur kan få konsekvenser på andra plan. Som tex när det handlar om genusfrågor. Vi har i utbildningen också tittat på klassifikationssystemen och ämnesorden för att se hur mönstren ser ut när det gäller tex kvinnligt och manligt....det är också intressant...Bra blogg du har förresten!!

2006-02-23 @ 00:10:04
URL: http://signaturfia.webblogg.se
ewa

Tack för tipset. Det där med ämnesorden är superintressant. Jag kollade in din blogg - bra den oxå tycker jag!

2006-02-23 @ 15:53:14
URL: http://ewas.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0