Kvinnodagen II

I Stockholm City den 8 mars 2006 läser jag "City granskar: männen vinnare från vaggan till graven". Vidare berättas det att "pojkarna får mer resurser, männen får högre lön, mammorna får sämre jobb och kvinnorna är sjukare" och det känns inget vidare kul att läsa även om jag ju vet att det är absolut sanning.  Därför menar tidningen att kvinnor inte har något att fira. Men det håller jag faktiskt inte med om.  Historien säger oss att det går framåt, även om det går förbannat långsamt och man vill slita sitt hår för att män (som kollektiv) inte tar sitt ansvar och ser till att vi får ett jämlikt samhälle med lika lön och samma rättigheter (och skyldigheter) för kvinnor och män. Själv tänker jag delta i kvällens demonstration och "bekämpa patriarkatet - på gatan - på arbetsplatsen - i hemmet!" Vi kanske ses på Mariatorget 19.30. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0