Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!

Efter att ha sett debattprogrammet i tv igår kväll har jag stärkts i min övertygelse att det måste vara så det är. Det är tur för min blogg att jag i alla fall har hunnit lugna ner mig något - annars hade det riktigt osat svavel om det här inlägget. För mig är det fullkomligt obegripligt hur kvinnor (mer förståeligt när det gäller män) kan sitta i tv och säga att "feminismen inte finns längre" och att "jag är inte feminist" när jag som kvinna varje dag upplever strukturella orättvisor som exempelvis lägre lön. Heder dock till den panel som satt på höger sida (Fi:s representant, jämställdhetskonsulten och Gringos chefredaktör). Och hur fan tänkte man när man bjöd in en antifeminist och en representant för kd?

Det absolut bästa inlägget stod Zanyar Adami för. Han konstaterade att varför feminismen inte får så stort utrymme nu är för att patriarkatet känner sig hotat ju mer framgångsrikt feminismen blir. Det tror jag definitivt är en av anledningarna till att medierna inte bevakar och rapporterar om t.ex. Fi lika mycket som när det var interna strider inom det feministiska partiet.

Jag måste också få göra klart att det naturligtvis finns FEMINISM utan prefix. Den grundläggande uppfattningen om att det existerar könsorättvisor i samhället och viljan att förändra dessa är gemensam för all feminism. Sen kanske likhets-, särarts-, radikalfeministerna m.fl. har olika tankar om hur vi ska nå dit. Men det är fortfarande fråga om att gemensamt arbeta för ett jämställt och jämlikt samhälle.

Det här om något stärkte mig i min övertygelse om att vid valet rösta på FEMINISTISKT INITIATIV, och inte bara det jag ska dessutom nu ta kontakt med min lokala FI-grupp för att anmäla mig till att hjälpa till för nu är björnen väckt och hon är förbannad!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0