Det är helg, mår bra, ska på teater imorgon

Fredagar är rätt härliga dagar, fastän lite kaotiska tycker jag. Det är så mycket man ska hinna med innan helgen. Känns lite fånigt ibland att det hetsas så mycket för två dagar, kanske mest för att jag trivs så himla bra med mitt jobb och det är det ju inte alla förunnat. Jag är alltså lyckligt lottad. Speciellt lycklig för jag imorgon kväll ska gå och se "Valerie Solanas" på Dramaten. Det ska bli så himla spännande. Har läst så mycket positivt om pjäsen och så gillade jag verkligen Sara Stridsbergs Drömfakulteten grymt mycket.

Så här presenteras den på Dramatens hemsida:

Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika av Sara Stridsberg

3 juni 1968 skjuts popkonstnären Andy Warhol i sin New York-studio The Factory

Kvinnan som avlossar skotten heter Valerie Solanas. Ett år tidigare har hon skrivit sitt beryktade SCUM Manifest (Society for Cutting Up Men), ett vasst och vildsint obduktionsprotokoll över patriarkatet. Valerie Solanas tillbringar sina dagar på gatorna i New York där hon säljer sex och litterära texter till främlingar.
Nästan 40 år senare släpper Sara Stridsberg sin andra roman Drömfakulteten - en litterär fantasi om den mytomspunna Valerie Solanas. Och i höst debuterar hon som dramatiker med en pjäs som bygger på boken. En svindlande sorgesång över flickan i silverkappan som gick under på sin slingrande väg genom den amerikanska 50- och 60-talshistorien. 

I pjäsen möter vi Valerie Solanas på hennes dödsbädd. Det är april 1988 och den 52-åriga Solanas ligger och dör i lunginflammation på ett smutsigt hotellrum i San Franciscos torskdistrikt. Sängen är full av böcker och väggarna är tapetserade med anteckningar. Utanför fönstret blinkar rosa neonskyltar med "Girls for Sale". I filmliknande sekvenser som påminner om feberdrömmar färdas hon från barndomens Georgia via universitetsparkerna, sexmarknaderna och 60-talets skruvade konstvärld i New York. Längs vägen strömmar udda karaktärer förbi i ett brokigt virrvarr. Vi möter bland annat hennes Marilyn Monroe-fixerade moder Dorothy, den excentriska kärleken Cosmo Girl och Andy Warhol själv.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0