När är det inte längre "tillåtet" att använda en viss typ av uttryck?

Kan jag som 50+are verkligen använda ord som "keff" och "fett" utan att det verkar löjligt? Den frågan funderade jag över på bussen i morse. Är sådana ord bara tillåtna under en viss ålder och när tar i sådana fall rätten att använda uttrycken slut? Vissa uttryck och ord bara överfaller en utan att man tänker på det. Just nu använder jag t.ex. väldigt ofta "sjukt bra", vilket också känns sjukt bra att använda just nu.   Svaret borde ju vara att jag har rätt att säga och göra vad jag vill så länge jag inte gör någon annan illa och det kan väl ingen påstå att jag gör om jag skulle säga "fett", eller?  Det finns ju förstås självutnämnda poliser inom många områden, som exempelvis modepolis och språkpolis. Men vem bryr sig egentligen om vad de tycker och säger? Det är lustigt hur tankarna vandrar när man stirrar ut genom ett bussfönster på väg till jobbet!

I eftermiddag ska vi (min pappa och jag) åka till landet för att höst(städa?) och det känns härligt avkopplande. Katten Lazy ska också med: Hon gillar inte att åka bil, men står ståndaktigt ut med att sitta i bur för att under några dagar få sniffa lite på naturen (är annars innekatt).  Så fett är att åka till landet och keff är den nya regeringen!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0