En uppenbarelse...

Tillsammans med Jessica var jag i stallet hos Wodka igår och trots kyla och frusna ben och fötter så njöt jag för fullt. Jag pratade lite med Siv som har stallet där Wodka står. Läste ett kåseri/artikel om hästtjejer i DN nyligen som gick ut på att alla arbetsgivare borde anställa hästtjejer. Det finns nämligen få som är lika fokuserade, envisa, starka, och uthålliga som just dessa. Och som är vana att kompromissa, vara flexibla och ställa upp och orka i alla väder och som ALDRIG får vara sjuka.

För att ge bara ett exempel så hade min dotter Jessie, Jonas och min syster Ann morgonfodring i morse. För den som inte har en aning om vad detta innebär kan jag berätta att man måste gå upp vid fem på morgonen för att hinna vara ute vid 7. När man väl är ute, den här årstiden så påpälsad att man knappt kan röra sig, ska ett 20-tal hästar utfodras med hö och havre eller kraft. När de ätit ska alla dessa ha sitt vintertäcke på sig. Och de är TUNGA och hästarna är HÖGA, ett riktigt slitgöra alltså. Dessa ståtliga djur är för sina ägare förutom att de är allt på jorden också mycket dyra investeringar på hundratusentals kronor så det gäller att de sköts rätt. När de klätts på ska ALLA ut i olika hagar för att få lite frisk luft och chans att röra på sig. När alla är ute ska gångarna sopas så att allt ser snyggt och välskött ut. När allt detta är färdigt kan de andas ut en smula... Efter en smörgås och lite värme är det så dags att ta hand om den egna hästen, det ska mockas, borstas och sen ska Jessie rida också. En timmes workout på hästen som måste tränas i stort sett varje dag.

Tänk er att göra det här varje dag på året i 365 dagar! Om inte det genererar både mental och fysisk styrka så vet inte jag vad som gör det.

Jag beundrar verkligen alla hästtjejers engagemang. Vad som också måste nämnas i det här sammanhanget förstås är ju hästarna. Dessa bjässar på många hundra kilo (Wodka väger nog närmare 600 kg) som för det mesta är så följsamma, lydiga och lyckliga över uppmärksamheten.

Vore jag arbetsgivare skulle jag absolut välja hästtjejer som medarbetare!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0