Ikväll ska jag chatta på bokcirklar.se...

Jag har läst Truman Capotes Frukost på TIffany's från 50-talet och ska cirkla om den ikväll. Den är ju en klassiker, men jag har faktiskt inte läst den förrän nu. Läste ut den för någon timme sedan och vet inte riktigt vad jag tycker. Den är skriven i jagform och jaget är författaren (självporträtt) som under en period i sitt liv bor i ett hus i närheten av East Seventieth Street i New York där också den, som jag tycker, egentliga huvudpersonen bor. Holly Golightly 19 år är otroligt omsvärmad av alla män för det är något mystiskt med henne. Jag funderar över om hennes dragningskraft har att göra med att hon faktiskt inte bryr sig om, om de tycker om henne eller inte? Den enda som betyder något för henne är hennes bror Fred och hon får veta att han dött bryter hon ihop. En katt figurerar också i boken som kanske kan ses som ett alter ego till Holly?

Jag har så många gånger kikat på DVDn som vi har på biblioteket, men inte kommit mig för att låna den. Framsidan pryds av Audrey Hepburn som ser så söt och oskyldig och jag får inte riktigt ihop henne med karaktären Holly. Nu måste jag verkligen låna den. Hoppas bara den finns inne...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0