Så var det ett nytt år igen

Jag undrar vilka roliga saker som kommer att hända i år? Att det kommer att hända grejer som är mindre roliga eller rent av sorliga det kan man väl räkna med, eller? Det tillhör ju det mänskliga att livet ska innehålla både toppar och dalar. För om man inte blir sorgsen, ledsen, arg och förvivlad ibland har man ju heller ingen aning om vad lycka och glädje egentligen är.  Det var min syster som pratade om så kloka saker på nyårsafton. Här i Sumpan smällde det mer en någonsin runt tolvtiden så till och med katten Lazy tyckte att det var obehagligt och konstigt och gick omkring med stora runda ögon. Sen fick hon vittring på de räkor som vi satt och smaskade i oss och då var dundrandet utanför mer eller mindre glömt. Våra tankar gick, när det smällde som värst, till alla stackars vilda djur och alla dessa hundar som måste ta lugnande för att klara av nyårsnatten. Det är förskräckligt! Nog skulle jag kunna tänka mig att fira nyårsafton utan fyrverkeri allt.

Så här i början av ett nytt år får jag alltid känslan av att jag det här året ska jag engagera mig mer, hjälpa till mer. Jag är volontär i en tjejjour, fadder till en kattjej på Djurhjälpen (jag och min dotter), men skulle nog kanske kunna hinna med något mer också. Läste att det djurskyddsmyndigheten räknat ut att det är cirka 1300 hundar i Sverige (tror jag det var - hoppas det i alla fall så det inte bara var i Stockholm) som är utsatta för plågerier av något slag. Kanske kan man engagera sig där. Jag har skrivit förut om och undrat hur det kommer sig att så många missbrukare och hemlösa har hundar. En hund är dyr att köpa, runt
10 000 kronor så hur fan har de råd med detta? Låter kanske hårt att skälla på de som redan ligger, men varför måste andra också då?

Nog med elände nu. Jag är rätt lycklig idag faktiskt trots att klockan tickar på och man blir äldre och äldre så är det rätt härligt att leva i alla fall. En önskan som jag gärna vill ha uppfylld förutom att alla djur och människor ska få sin del av lyckan,  är att det ska börja SNÖA!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0