Är Doris Lessing feminist eller inte?!

Det är tydligen en fråga som är tillräckligt intressant för att kommenteras. Jag vill alltid ha kommentarer, får det alldeles för sällan bara.

Sofia skriver i sin kommentar: "Hon är inte feminist!" och har vidarebefordrat detta till de "som skrivit om Lessing och hennes påstådda feministiska ådra." Och i sin blogg ger hon uttryck för en massa åsikter kring feminismen (http://www.shager.blogg.se/).  En del håller jag med om och en del inte.

Jag känner mig absolut smickrad över att ha blivit utvald trots att jag faktiskt inte har skrivit en rad om att Doris Lessing är feminist eller inte. Vad jag skrev om var att JAG är feminist. Jag citerar mig själv: "jag måste också här så feminist jag är bekänna att jag inte läst Den femte sanningen."  Boken betraktades på 60-talet som en feministbibel och är som sådan jättespännande att få läsa tycker jag oavsett om hon är feminist nu eller inte. Inte minst för att få en tydligare bild av den kvinnorörelse som pulserade under 60- och 70-talen. 

För mig personligen är feminismen en motståndsrörelse för att krossa patriarkatet öppen för ALLA oavsett vem man är som individ. Jag kräver nämligen att få vara jämlik! Borde inte det vara en rättighet/skyldighet för alla?

Tack för att jag fick vara en plats på din turné.


Kommentarer
Sofia

Det här med att du uttryckt att du är feminist och ej Lessing, är ett missförstånd från bådas sida. Jag såg det ej som att du påstått att Lessing är feminist, bara att feminismen kom upp i samband med henne. Missförståndet från min sida är att jag då antog att du såg henne som feminist.
Så var det med det :)

Mvh Sofia.

2007-10-15 @ 14:23:39
URL: http://www.shager.blogg.se
ewa

låter mycket troligt. Det gjorde att jag hittade till din blogg - ett plus i kanten.

2007-10-15 @ 14:31:22
URL: http://ewas.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0