Doris Lessing - Yes!

Det här blev ju bara hur bra som helst. Doris Lessing får äntligen (slitet uttryck i dessa dagar) Nobelpriset i litteratur. Jag har läst ett par av hennes böcker som jag tyckte om. Har nu börjat om med hennes debutbok och redan efter 10 sidor är jag fast. Den skapar väldigt många tankar. Den utspelas i Sydafrika och jag måste erkänna att varje gång jag möter n-ordet mår jag rätt illa. Men det kanske bara säger något positivt om mig? Dessutom har jag en så fin upplaga (inköpt på loppis för 10:-) Wahlström & Widstrand från 1976 med ett omslag av Per Åhlin. Jag måste också här så feminist jag är bekänna att jag inte har läst Den femte sanningen. Hur har jag kunnat missa det? Jag fattar ingenting och hoppas på att jag kan kanske kan övertala min bokcirkel att välja den som nästa cirkelbok.

Är förkyld som tusan och ska snart slänga mig i duschen för att hinna till jobbet i tid. Javisst, vissa av oss jobbar ju även på helger. Vilket verkligen är tur för man MÅSTE kunna låna böcker även lördagar och söndagar. Allt för kulturen! 
 
Förutom en fantastisk författare är Doris Lessing också "kattmänniska". Jag gillar den här bilden.

PS. På måndag kommer Ebba Witt Brattströms bok om Ola Hansson och Laura Marholm Dekadensens kön. Hur spännande blir inte det!

 


Kommentarer
Sofia

Hon är inte feminist!

2007-10-14 @ 01:19:51
URL: http://www.shager.blogg.se
ewa

svar kommer i min blogg

2007-10-14 @ 13:44:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0