Våga säga JA! en AHA-upplevelse

Nu på morgonen lyssnade jag på P1 och Tankar för dagen med Patricia Tudor-Sandahl. Tänkte först sno åt mig tanken som min egen, men... Dagens första AHA-upplevelse är då denna - häng med nu:

VIsst är det viktigt att lära sig att säga nej, men än mer betydelsefullt är att våga, kunna säga JA! - utan betänkligheter, dold agenda, vänta sig något tillbaka och liknande.

Det är ju så enkelt och ett så positivt och naturligt sätt att leva. Istället för att gå och tänka på att säga nej, borde man ta tillvara de tillfällen i livet då man får säga JA!  Förmodligen låter inte det här som en så stor grej utan rätt naturligt kanske. Men om man, som jag, är en positiv människa som vill använda sin kreativitet och medmänsklighet till att hjälpa och vara med får man så ofta höra just  "du måste lära dig att säga nej"! Och det är klart att jag måste göra det, men kanske i undantagsfall när det verkligen inte funkar. Jag vill inte heller bli cynisk utan hellre ge av mig själv även om jag inte får något tillbaka. Rätt  var det är så är det ju slut - livet!

Känner att jag börjar sno in mig i mitt eget resonemang. Är det nån som fattar och känner igen sig eller inte  - Kommentera, please!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0