Lucia, Tredje advent och stallet


Idag är det trejde advent, och fortfarande ingen snö. Jag satt precis och läste igenom mina tidigare blogginlägg inför tidigare jular och känslan är precis densamma år efter år: VAR ÄR SNÖN OCH KYLAN!  Den här tiden på året längtar jag alltid tillbaka till Stjärnsund, Hedemora och kyla och snö. Vet inte om de har så mycket snö just nu, men den kommer!

Igår var det Lucia. Lucia är alltid härligt och i år var det alldeles speciellt. Först fick jag njuta av ett välbesökt och välsjungen Luciaföreställning på Sollentuna bibliotek kl 14. Det var klasserna 8 och 9 från VIttra i Sollentuna som en lördag (!) ställt upp och uppträdde för oss. Tomtefar, pepparkaksgubben, Lucia, tärnor och stjärngossar var alla med. En härlig stämning!

På kvällen var jag, mamma och Ann i Sundbybergs kyrka på Luciagudstjänst. Vocalensemblen Polyhymnia var där precis som förra året, och precis som förra året var det bedövande vackert. Åtta röster som fyllde hela kyrkan med härliga Luciasången, Gläns över sjö och strand och många många andra julsånger. Hoppas verkligen att det här kan bli en tradition och att de kommer tillbaka nästa år. Lucia i Sundbybergs kyrka har varit en tradition i vår familj i många år. Förr var det Centralskolan (Sundbybergsskolan) som stod för skönsången. Mellanstadiets kör med någon i sexan som valdes till Lucia och som fick gå mittengången fram. Jag kommer ihåg det som det var igår att vi först vi gå sidogångarna fram och ställa upp bredvid Sundbybergs manskör för att i sexan gå i mittengången bakom Lucian. Det var stort!

Idag på tredje advent ska vi (mamma och jag) åka med Jessie och Ann till stallet och jag ska julpynta till Wodka. Jag brukar göra det någon gång runt Lucia. Så det är dags! Han tittar lite misstänksamt på sina tomtar och annat som står i hans fönster. Maskoten Kanin, som alltid står i fönstret, får en tomteluva också.

Nu börjar det närma sig jul minsann!



Kommentarer
Åsa Szmida fd Johansson

Hej Ewa!

Gjorde en sökning på Sundbybergsskolan och vips hittade jag dig och läste om Lusiafirandet som du skrev om. Hoppas nu att jag hittat en gammal elev från någon av dessa skolor Sundbybergs eller Lilla Alby avgångsår 73 eller Ängskolan eller Hallonbergsskolan avgångsår 76.

Själv gick jag i Sundbybergsskolan och var med i Lusiatåget som min lärare Anders Wallgren tränade oss i. En underbar lärare som jag saknar ochsom gick bort för några år sedan. Varför jag undrar om du tillhör dessa avgångsår ??? Jo Klassfest är på gång för denna årgång födda 60 eller i vissa fall 59. Om du är det tag kontakt med mig jag kanske inte har kunnat lista ut var du bor i dag och vad du heter. Tack för ditt minne det värmer. Åsa

2009-01-15 @ 21:38:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0