Likgiltig?

Söndag kl 21:30.

Tänk att så många känslor ryms i en och samma människa. Från arg till uppgiven och just nu rätt likgiltig faktiskt. Konstigt! Livet består av så många JAG BORDE så jag blir trött bara jag tänker på det. Till och med att blogga blir lätt till ett Jag Borde.

Jag borde göra jättemånga andra saker än att sitta framför datorn och spela spel (men det är bra mycket roligare eller är det egentligen det?). Började sticka på en jättefin mössa för en stund sen. Kanske kan jag lägga in en bild på den när den är klar? Det vore roligt (inte likgiltigt - känns bra!). Imorgon borde jag gå till jobbet - och det ska jag ju också. Ett rätt roligt borde, trots att jag har så mycket att göra att jag nästan svimmar när jag tänker på det. Många jag borde på det stället, du!. Vi har städat idag och tvättat vittvätt, men annars sitter jag mest och hänger - veggar loss liksom - som en grönsak. Hur kul är det? Inte undra på att man känner sig likgiltig då kanske?

Rätt ofta funderar jag på om det bara är jag som är som jag eller om det finns fler som tänker så jag? Vore rätt kul att veta och inte så likgiltigt!

Livet är ett märkligt ting - navelskådande

Jag är så rädd för att det ska ta slut, och det gör det ju oundvikligen en dag, samtidigt som det är så otroligt svårt ibland att leva. Så varför, kan man ju undra, anstränger man sig så mycket för att förlänga det så länge som möjligt? Det som är så svårt menar jag.  

Först har jag varit så fruktansvärt arg i flera veckor, riktigt jävla pissarg faktiskt - inte riktigt likt mig som en av mina vänner insiktsfullt påpekade. För att nu ha övergått till att känna mig helt uppgiven - ingår inte heller i min normala personprofil; glad, snäll och högpresterande. Jag brukar inte heller utgjuta mina innersta tankar så här öppet utan min taktik brukar vara att lägga locket på. Kanske därför det pyser över nu?

Jag har trott att jag är en öppen person, som en öppen bok ungefär, men börjar inse att det nog inte stämmer riktigt. Jag är bra på att få andra människor att prata om sig själva (kurator-Eva), men betydligt sämre på att besvara frågor om mig själv. Två krissamtal har jag varit på i mitt liv och de slutade med, att istället för att tala om mig och mina livsomvälvande problem, så pratade vi om hennes katter.

Dessutom har jag upptäckt något undan för undan om mig själv som är rätt avslöjande för hur jag tänker. Jag tror att jag måste lösa alla människors problem, inklusive förstås mina egna, men alltså alla andras också. Om någon berättar om ett problem för mig eller om de bara mår dåligt så går hjärnan igång och jag försöker hitta lösningar på problemet. Problemlösning kan läggas till min profil! Det lustiga i det hela är att det är ingen annan som förväntar sig att jag ska lösa några som helst problem åt dem förutom jag själv.

Hur har jag kunnat bli en sån person? Hur är det egentligen det är med när man föds. Är man ett vitt oskrivet blad eller bär man med sig vissa persondrag redan då? Är allt kulturellt betingat eller ....

Många frågor, men inte lika många svar. Undrar om det finns någon därute som förstår hur jag känner?

Jag känner mig livrädd för att släppa taget för vad kommer att hända då?


Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0