Jag läser Klätterbaronen av Italo Calvino

Kompledig idag och har läsorgie! Önskade att jag som bläckfisken hade åtta armar och lika många hjärnor så jag kunde trycka in hur mycket text som helst samtidigt. Nu kan jag ju inte det och läser då helst en bok i taget. För att kunna absorbera innehållet med både med kropp och själ. Klätterbaronen handlar om ett alternativt sätt att leva, i träden. Att tillbringa hela sitt liv i träd och aldrig kliva ner. Att leva båda totalt ensam, men samtidigt tillsammans med andra människor - i utkanten av alla andra liv. I samklang med naturen och djuren. Det innebär att man måste(?) jaga för att överleva så det är inget för mig. Klarar inte av att döda djur - vill inte döda djur. Är det frihet? Kan man nå total frihet genom aktiva livsval? Existentialistiska tankar intresserar mig väldigt mycket. Styr vi våra liv genom våra val? Är det alltid fria val eller kan det (som Simone de Beauvoir menar i Det andra könet) även vara fråga om situtionella val. Att det ibland kan vara situationen som vi inte rår över som styr över vissa av våra "val" i livet?









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0