På kurs och vävt sjal

Jag och syster Ann har tillbringat dagen med att lära oss att väva sjalar. Ulliga, gosiga och mysiga sjalar och dödscoola förstås. Önskar jag hade en bild att lägga in just nu på min alldeles egengjorda lilafärgade sjal som jag vävt. Det var verkligen urkul och jag har sååå ont i armarna. Länge sen jag var på handarbetskurs men med Clara och Sanne i Mälarhöjden blev det äntligen av.

Helt klart blev vi ju bara tvungna att köpa en vävram också så man kan väva fler. Så nu har Ann och jag delad vårdnad om en ram i ett helt bedårande fodral med blommor på. Ungefär en vecka var ska vi få ha den, så imorgon kväll ska här provas - en blå den här gången tror jag.

Ludvika + blåtira=sant

Nyss hemkommen från ett härligt Ludvika och en kurs full av information och informella snack med författare, arbetare, bokombud, bibliotekarier och annat löst folk (som jag).

För att beskriva tre underbara dagar och kvällar helt kort: fler arbetsplatsbibliotek (initiativ från fackklubbar på arbetsplatser, hjälp och stöttning av folkbiblioteket på orten). 

Våga kliv utanför det "normala vanliga" och satsa på det som folk inte förväntar sig eller vet om att de vill ha.  Satsa på de motsträviga - det kan ge resultat!

Läslust - läsinspiration och "läs för mig pappa!"-grupper med besök på biblioteket. Många idéer flödade.
 
"Som metallare" eller "vi på transport tycker". Det är något helt annat än att säga "jag tillhör SKTF". Som liten ville jag alltid tllhöra Metall eller Transport eller varför inte Grafikerna eller Byggnads. Fortfarande tuffa tjejer och killar i dessa fackförbund känner jag efter dessa tre dagar. Men det allra roligaste var att alla de som fanns på plats var också Bokombud och kulturombud och läste mycket skönlitteratur själva.

Jag fick fantastiska boktips med mig hem. Och som de kan tala........ i all evighet tycktes det som.

Och trots min enorma blåtira fann jag några nya intressanta bekantskaper från Borås, Lidköping och Sundsvall bland många andra, ingen nämnd och ingen glömd. Tack!

Sova gott i natt det kommer jag definitivt att göra.

:-)

Snubblat + stor bula

Klev på bussen för att åka till jobbet.
Klev inte tillräckligt högt. 
Snubblade
Slog pannan i busschaufförens kur
Värsta bulan tvärsöver pannan
Lila, blå och röd
på näsan också
på benet
yrslig och lite illamående
hjärnskakning?

Och,
hur skämmigt var det inte
hela bussen glodde
vid Råsta kom inte chaufförens ersättare
när han kom - väldigt försent
skrek de och svor åt varandra
missade pendeltåget
ringde till jobbet
kom fem minuter försent
PUST!

En sorts kärlek av Ray Kluun

Nu har jag börjat läsa En sorts kärlek inför bokcirkel Aniara i veckan som kommer. Den är lättläst trots att bokens huvudpersoner går igenom så svåra grejer - notorisk otrohet och bröstcancer. Vet inte hur länge jag kommer att orka, men I'll keep on reading - för tillfället.  Är jag kanske inte lite öm... måste nog kolla upp...  Bröstcancer är skrämmande att bara tänka på... Ska bli verkligt intressant att prata om det här med ett gäng tjejer i olika åldrar.

Le Clézio

Jag har också nöjet att läsa Le Clézio kvar. Det känns lite härligt faktiskt nu när alla är så positiva till honom. Har precis lusläst dagens DNs kulturdel och pendlar mellan att börja med Afrikanen, Öken eller Allt är vind. Det är ju inte världens enklaste att få tag i en bok av honom nu varken på bibliotek, bokhandlare eller antikvariat. På vårt bibliotek /Sollentuna) tittade och lyssnade personal och låntagare på Horace i direktsändning (för första gången). Det var jättespännande! Jag blev alldeles pirrig sekunderna innan dörren öppnades. Det var inte många minuter som böckerna vi plockade fram var outlånade. Roligt!

Mejletikett IMHO

Vad jag inte förstår när det gäller människors sätt att använda mejl som informationsspridare det är varför det ska vara så svårt att börja mejlet med det lilla men ack så viktiga - HEJ!?  Enligt den nätikett som finns är hej det allra bästa sättet att börja ett mejl på.

Vad det tjänar till? Jo! Det ser vänligare ut. Det verkar som om avsändaren bryr sig om mottagaren av mejlet. Det blir personligare. För det mesta tar det udden av det som sen kommer.  Tre tangenttryckningar bara!

Att sedan avsluta mejlet med ett trevligt: Hälsningar - Vänliga hälsningar - eller liknande är också SÅ bra och kostar så lite tid. Mvh är också helt förkastligt enligt den nätetikett som finns. Verkar som man har alltför bråttom och inte bryr sig.

Att undvika VERSALER är också smart eftersom det är detsamma som att skrika - om man nu inte menar att skrika högt förstås.

Varför är det då så svårt att visa varandra respekt på nätet?

Läsdvala och Världsbiblioteket - lista över de 100 bästa böckerna

Det känns som om jag gått in en sorts läsdvala just nu. Jag läser, men jag läser extremt långsamt och eftertänksamt. Även om boken inte kräver så mycket extra tankekraft (Lögnen av J Winspear). Bokhögarna växer, medan jag dvalar vidare. Kan inte riktigt bestämma mig för om det känns bra eller inte

Imorgon ska vi (Bibblans bokklubb på Sollentuna bibliotek) prata om/diskutera Världsbiblioteket. Den lista med de 100 bästa böckerna som Svenska Akademin, litteraturvetare, bibliotekarier m.fl. kommit fram till. Det ska bli spännande. Något jag är nyfiken på, men som inte är så lätt att få fram info om är när listan skapades. Är det någon som vet?

Det är några av mina favoriter som fattas, bl a Jane Austen, Virginia Woolf och flera andra. Vi kanske skapar en helt egen Sollentunalista imorgon. Vem vet?

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0