Virkade vantar

Jag har virkat klart mina vantar som jag köpte garn till i Stjärnsund. Kolla in vad fina de blev. Nu måste jag verkligen köpa den där rundstickan så att jag kan göra baby-slipovern färdig. Den med tillhörande mössa föräras någon av de bäbisar som vänner fött nyligen - har inte bestämt än vem. Hmmm....



Bittert arv av Kiran Desai

Bittert arv av Kiran Desai avslutade jag äntligen i morse. När jag slog ihop boken kändes det jaha! samtidigt som jag på något underligt sätt saknar att läsa i den. Konstigt! Att ha avslutat den känns som en seger - jag har kämpat och varit på väg att ge upp många gånger. Men vi ska cirkla om den i min jobbcirkel den 2 oktober så jag ville verkligen läsa hela. Men den innehåller mycket bra också, som t ex när naturen genom de STORA regnen får övertaget över människan. Översvämningsregnen blir till något tryggt som man kan vila i. Kärleken mellan Domaren och hans hund Mutti och Kocken och hans son, lyfter en. Boken är full av underfundiga passager som snabbt skymtar förbi, ibland så snabbt att man knappt hinner uppfatta dem utan först gör det när man läser om ett stycke.

"Meningarna rann ut ur ansiktet med saftig saliv. Han log och dreglade över sina upplysningar, sörplade och spottade på samma gång."

Det är mycket som rinner, luktar, möglar och försvinner i den här boken.

Stickcafé i Sollentuna

Idag mellan 13 och 15 ska jag på det första stickcafét för hösten. Om någon blir sugen och vill komma sitter vi på Café Biblos intill biblioteket, Aniaraplatsen 2 Sollentuna centrum. Det är ett samarbete mellan Biblos och Bibblan så varannan söndag (jämna veckor) och varannan onsdagkväll 18-20 (ojämna veckor) svingas det handarbetsgrejer, snackas och skrattas det.

Jag känner mig riktigt upplagd och idag ska jag ta med mig början till en virkad vante i allsköns färger som jag köpte garn och beskrivning (kopia av syrrans) till i Stjärnsund i somras. När de är färdiga kanske jag lägger in en bild här.

Värsta grejen händer förresten på onsdag den 10:e på Bibblan. Erica Laurell, modedesigner och virkare kommer och berättar om sitt hantverk och sin nya bok "Väldigt virkat". Det kommer att finnas garn och virknålar att köpa också. Det ska bli så himla kul alltså! Kom dit!


Efterlysning till bokcirkelmingel

Sollentuna bibliotek (i Sthlms län) arrangerar på tisdag 9/9 ett IRL bokcirkelmingel! Och vi efterlyser förstås bokcirkeldeltagare eller sådana som vill bli. Lena Kjersén Edman är också där för att inspirera till läslust. Det blir ett härligt energitillskott i läsecirkelhösten. Så om du bor i Stockholmsområdet, är med i en bokcirkel eller vill vara så kom till Sollentuna på tisdag kl 19.00 och mingla och prata böcker.

Nu när jag ändå är På så passar jag på att göra reklam för ytterligare en grej på Sollentuna bibliotek. Om någon undrar så jobbar jag där (bl a som programansvarig):

Bibblans bokklubb drar vi igång den 23/9 kl 19 för den som är sugen på att snacka böcker, få tips av andra läsare och tipsa själv. Meningen med Bibblans bokklubb är att det är en öppen bokklubb dit man kommer när man har lust. Som ett komplement till för de som inte hinner engagera sig i en läsecirkel. Man binder inte upp sig för något, utan har man lust så kommer man. Ibland toppar vi med lite olika teman såsom, historiska romaner, poesi, noveller, m.m.. Tycker ni det låter kul? Kom och var med!

(http://www.sollentunabibliotek.se/)

Värsta fästingplockaren - min syrra!

I helgen klappade jag stallets katt Oskar och vips kändes bumlingar i pälsen. Skrik på syster Ann - ANN! Hon kom, grabbade tag i fästingen (först den STORA - plopp - och sen den lilla lilla och plopp igen). Ut kom de och stampades på, så nu är de avlidna fästingar. Så alltså...

MIN SYRRA ÄR VÄRLDENS VÄRSTA BÄSTA FÄSTINGPLOCKARE minsann! Hon hanterar dessa äckliga och onödiga kryp med totalt dödsförakt. Tack och lov för jag ogillar verkligen de splattrande små korta benen, den snuskiga kroppen och det oattraktiva huvudet.

Heja Annsan!

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0