Bruksmarknad i Stjärnsund

Idag har vi varit på bruksmarknad, mamma, Ann och jag, och shoppat loss. Små neccessärer, ring, halsband, en vacker bordslampa, garn, väska och hembakta bullar och kakor. Hur roligt som helst.  Lämnade tillbaka böcker på Stjärnsunds bibliotek gjorde vi också och där träffade vi Margot och en 92-årig mycket vital man med egna tänder kvar munnen (helt enligt egen utsago) ;-).

Sen åt vi hamburgare i Stjärnsundskiosken (igen) för vem orkar laga mat en sån här härligt lat dag.

Nu sitter vi återigen på verandan, kollar datorn - för det kan man bara göra utomhus i fint väder, och virkar i solskenet med diverse insekter surrande kring öronen.

Fridens!

Verandafilosofi

Sitter här på verandan i Stjärnsund och njuter av solen. Snart ska jag rensa i rabatten där rabarbern står. Ann håller som bäst på och putsar fönstret i mitt rum. Det är nämligen ett känt faktum att jag inte kan putsa fönster.

Jag har läst färdigt Annalisa Forssberger-boken och har börjat på Fru Freud och jag: en historia om begär av Anna Lytsy, utgiven på Normal förlag. Efter drygt 100 sidor är jag rätt fast faktiskt, trots att boken är en enda lång psykoanalys.

Nu vill Annsan ha hjälp med att öppna mitt fönster som verkar ha svällt av de perioder av regn som är emellan solstrålarna.

Återkommer en annan dag...

Jag läser om den förvandlade bruket

Det är lördag idag och vi (min syster Ann och jag) har varit nere i byn i Stjärnsund på marknadsrunda. Då besöker vi marknaden vid dammen, Bruksboa, Gabriel Stierncronas café, Kryddboden och helt nytt för i år - Stjärnsunds nya lilla bibliotek. Det har bildats en biblioteksförening som får böcker från Hedemoras bibliotek och drivs av ideella krafter.

Vi gick in och som medlemmar av Annalisa Forssbergersällskapet hittade vi rätt snart fram till hyllan med hennes böcker. Samtidigt som vi pratade med mannen som passade bibblan den dagen (för oss bekant sedan lång tid tillbaka) valde jag boken Det förvandlade bruket som jag inte har läst. Min syster ville gärna läsa en bok som heter Minnen från Äppelbo, men den fanns inte inne. Då erbjuder sig mannen som bor, inte i Äppelbo, men väl i Päronbo precis intill, att hämta den för de har den hemma. Han kilar iväg medan vi passar biblioteket och hämtar boken och lånar ut den till Ann.

Visst är det väl härligt med sommaridyller.



Annalisa Forssberger

Mot Sherwoodskogen...

är det stridsrop vi brukar ropa när den årliga färden mot Klacklandet i Stjärnsund inleds. Jag sitter här vid datorn och försöker samla mig till att packa det sista.

Lazys halsband är på.
Medicinerna är framtagna och snart nedpackade.
Ska försöka trycka ner lite till i min resväska så jag inte får så många kassar att släpa på.

Just nu har jag lite svårt att koncentrera mig. Vet inte varför. Kanske för tidigt på morgonen. Klockan är bara kvart i åtta. Nu kom min pappa upp - redan - det bådar inte gott för den mannen kan inte vänta och vi som inte ska åka förrän halv elva eller var det tio?

Almodovarvarning!
Jag har köpt mig Comviq surf kontant mobilt bredband och en månadssurf uppå det. Men det funkar inte än och jag gör mitt allra bästa för att inte förlora kontrollen...
Pappa: "Vi kastade väl ut TVn i somras? Fråga Ann eller Jessica om de kommer ihåg."
Ewa: Jag kommer inte ihåg, men då måste vi ju få plats med en TV i alla fall och vi som bestämde oss för att vi inte behövde ta med Transporten." Jaha!

Uähh!

Och över alltihopa ligger mammans prat som en ljudridå som aldrig tystnar!

JAG VILL ÅKA NU!

Sommar igen och Almodovarfamiljen ligger på lur...

Det är söndagen den 12 juli 2009 och om tre dagar  (håll tummarna) går den årliga resan till Stjärnsund av stapeln. Denna gång är det lillasyster Ann, storasyster Ewa med katterna Lazy och Figge som skjutsas upp till smultronstället framför alla andra av dotter Jessica med hästen Wodkas transport på släp.

Det här är alltså vad jag tror kommer att hända. Vad jag egentligen vet är ingenting. Det kan hända otroligt många saker på dessa tre dagar. Pappa/morfar Anders säger idag att han ska åka med upp och hjälpa oss med vattnet för att sedan åka tillbaka till Sumpan med Jessica. Han är som en björnen sover och kan vakna till och sätta klackarna på ekorrskorna i backen och totalvägra om någon säger ett enda ord fel. Mamman/mormor har just nu i denna sekund bestämt sig för att åka på måndag (alltså komma efter), men det vete bara gudarna om det kommer att gälla även på onsdag. Det gäller att inte visa allt för stor entusiasm över att Annsan och jag får några dagar själva i paradiset för då vet man aldrig hur många vi blir i bilen. Bilen som är en Saab ska alltså rymma minst 3 vuxna, 2 katter plus all packning

Sen vet man aldrig vad som kan hända när det gäller dramaqueen 1 och dramaqueen 2 aka Ewa och Ann heller. För om det blir allt för jobbigt inför resan kan det mycket väl bli "döende-svanen-poser" och hysteriska gråtattacker här.

Dysfunktionellt? You think!

Men vad vet väl jag. I år kan det ju vara det år som vi seglar upp till Stjärnsund på en räkmacka, halkandes i ren förvåning på majonäsen.  Den som lever få se!

Och över alltihopa lyser moder Sol.

Ögat över månskäran

Semestern har börjat och på morgonen läste jag klart Miraklet på Speedy Motors av A McCall Smith. Jag blir alltid så ljuvligt tillfreds när jag läser om Mma Ramotswe och charmen ligger nu i igenkännandet och hennes kloka ord. En av höjdpunkterna den här gången och mycket passande just nu när det regnar så mycket är när Mma Ramotswe och Mr Polopetsi är ute och åker och bilens vindrutetorkare fastnar. Det regnar för första gången i Botswana på mycket mycket länge och de är lyckliga. 

Mr Polopetsi säger: " "Jag har inget emot lite trevligt, varmt regn, Mma. Han vände på huvudet och log brett mot henne. "Varför skulle jag ha något emot det? Vi har ju vattentätt skinn, inte sant, Mma? Är det inte det Gud har gett oss?".

En blandning av sol och regn är kanske det allra bästa.

Det är inte så lätt att välja någon bok ur min gedigna semesterläsningslista. Jag fick värsta beslutsångesten och därför väljer jag att börja med en ungdomsbok Ögat över månskäran  av Libba Bray. En bok som ska innehålla både magiska systerskap, dolda nattliga möten, prasslande kjolar, åsittande korsetter och stränga konventioner i ett viktorianskt England. Hoppas den är så bra som det låter.

Semesterläsning

Nu har jag bara två dagar kvar på jobbet innan semestern tar vid och vad har jag då plockat hem från bibblan? Jo:

Fru Freud och jag: en historia om begär av Anna Lytsy
Privata liv av Lars Ardelius (kanske)
Melankoliska rum av Karin Johannisson
Den sista föreläsningen av Randy Pausch
Syndafloden av Marita Jonsson
Bläck, äntligen! kan jag skriva: en studie i kvinnors dagböcker från 1800-talet av Christina Sjöblad
Skuggbiblioteket av Mikkel Birkegaard (en vacker bok om att ha ett passionerat förhållande till böcker och läsning)!
Den tionde gåvan av Jane Johnson
Livets gåtor Jane Austen av Vivi Edström
Hitta hem av Elisabeth Rynell
Ögat över månskäran av Libba Bray (ungdomsbok)
Om konsten att älska skriften av Mikael Enckell (essä)

+ omläsning av:
Till försvar för kvinnans rättigheter av Mary Wollstonecraft
Främlingen av Albert Camus (den nyöversatta)

några vampyrböcker blir det nog också.

Tror ni att jag hinner med det här på fyra veckor eller är jag väl optimistisk?!

Blir det lika regnigt som idag så kanske...

En blandning av Botswana och Martina von Schwerins salong

Nu har jag äntligen läst färdigt Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell och jag hade så gärna velat skriva att jag älskade den, eftersom jag ständigt är förälskad i Shakespeares dramer. Shakespeares dramer är fantastiska att läsa och till mina absoluta favoriter hör Stormen, Richard III och Romeo och Julia förstås. Boken var helt klart intressant, men själva historien fördunklades något av de stora likheterna med Da Vinci-koden. Annars är letandet efter den försvunna pjäsen Cardenio och om Shakespeare verkligen var Shakespeare, spännande.

Nu ska jag hälsa på Mma Ramotswe och J L B Matekoni i Miraklet på Speedy Motors och det är precis som Ingalill Mosander skriver i baksidestexten "en högtidsstund".

En bok som har kittlat min nyfikenhet ända sedan jag var på ABFs kväll för levnadstecknare är Ingrid Elams Min obetydliga beundran om Martina von Schwerin och den moderna läsarens födelse. Den tänker jag ge mig på när solen över Botswana går ner.

Högarna av böcker bara växer, men som någon klok människa skrev (kommer inte ihåg vem dock och inte ordagrant, men...): Man ska vara tacksam för att böckerna man vill läsa inte kommer att ta slut under ens livstid. Alltså kommer jag alltid ha en bok att läsa så länge jag lever och det känns ju helt fantastiskt, eller hur?


  

Ännu fler lästips, sorry Annsan!

Long time...

Länge sen jag skrev - dåligt av mig. Det är så fruktansvärt varmt bara! Ska med jobbarkompisarna och ta en öl/vin/cider eller annat valfritt alldelels strax.

Annars läser jag just nu Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell. Vi höres!

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0