Människan är INTE djurens bästa vän

Aftlonbladets webbsida står att läsa idag om ön Reunion där det förekommer hajfiske med levande hundar och katter som bete. !som bete! Det övergår mitt förstånd hur man kan förmå sig att köra in en krok i en hundvalp eller kattunge - i något djur för den delen.  Nu vill jag bara gråta.  Tur är att det i alla fall protesteras mot djurplågeriet även på Reunion.  

Jag är så jävla arg!

Varför måste alltid kvinnor bära en dubbel bestraffning. En kvinna med ett missbruk borde vara nog utan att även behöva utsättas för ytterligare förnedring i formen av missbrukande män. I morse blev jag vittne till när en kvinna bönande bad en skitig, påverkad och uppenbart elak man om att han inte skulle gå ifrån henne. Han skulle åka med (den förut här nämnda) buss 540. Till slut började hon gråta och han slet sig ifrån henne, men han stannade i alla fall kvar i Hallonbergens centrum när jag klev på bussen. Vad som hände sedan vet jag inte, men den här känslofyllda scenen berörde mig djupt. För en man är samhällets botten - botten, men för en kvinna verkar det alltid finnas en djupare form av misär.

Och fy fan för de två män som brutalt överföll och våldtog den unga kvinnan i Nacka - och alla andra män som våldför sig på kvinnor. Om jag kunde skulle jag uttala en magisk formel så att det mest privata trillar av på de män som inte hanterar kvinnor med respekt.  

Morgnar på 540

Varje morgon kliver en man på 540 vid Råstahem som fulkomligt måste ha BADAT i aftershave. Det är en rätt vanlig företeelse bland män. Min egen pappa brukar smörja in hela bröstet med lukta-gott. Härligare faktiskt när man bara kan ana doften och det pirrar lite i magen. Jag vill inte så gärna bli golvad av dessa ångor på bussen. Tänk på alla doftallergiker och de ,som jag, har anlag för migrän. Skärp er grabbar och gubbar och kärringar. Det här gäller ju även de tjejer/damer som verkar tycka att alla bör använda samma parfym och därför dränker in hela bussen med sin doft/lukt.

ur Glasflickan av Linda Åkessson

TANKAR OM LIVET
Äta, sova, jobba
Sakna, gråta, längta
Deppa, drömma
Är detta allt
som livet kan erbjuda!
NEJ, Jag vill inte
Vill inte acceptera!
Vill inte anpassa mig
Jag vill leva
Leva Mitt liv som jag vill
Älska, leka, sjunga
Dansa, skratta, flumma
Resa, festa, umgås
Med människor som är
som jag, som förstår
Jag vill leva mitt eget liv
På mitt sätt
För mitt liv är Mitt
Inte ditt!

Glasflickan av Linda Åkesson - "60 dikter som beskriver en trasig men envis
flickas kaotiska liv".

Teater Lacrimosa

Gå och se NATTVARNING - teatergruppen Lacrimosas helt underbart fantastiskt hysteriskt roliga föreställning om ångest och alla människors tillkortakommanden. Under september på Scen Gavelius på Söder. Tack Malin för att du berättade om den. Gå in och kolla  på www.teaterlacrimosa.net.

Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!

Vackra flickors lott av Alexander McCall Smith

 
"Hon var när allt kom omkring en traditionellt byggd dam, och hon behövde inte oroa sig för klänningsstorlekar, i motsats till alla stackars neurotiska människor som alltid tittade i speglar och tyckte att de  var för tjocka. Vad betydde det, förresten, att vara för tjock? Vem hade rätt att tala om för en annan människa vilken storlek han eller hon skulle ha? Det var ett slags de magras diktatur, och hon tänkte inte acceptera den. Om de här magra människorna blev påstridigare än de redan var skulle de generöst tilltagna människorna helt enkelt bli tvungna att sätta sig på dem. Det skulle minsann lära dem en läxa! Ha!"

Den tredje delen i serien om Damernas detektivbyrå läst och älskad av många. En härligt positiv bild av människor i Afrika och som citatet ovan visar en påminnelse om att vi alla förtjänar respekt. Läs alla!

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0