Maratonläsning av Stephenie Meyers "Så länge vi båda andas"

Omslagsbild: "Så länge vi båda andas"Maratonläsning av "Så länge vi båda andas"

- sista delen i Twilight-serien  av Stephenie Meyer

Onsdag 11 mars kl.23:59- vid midnatt
(natten mellan onsdag och torsdag)

Tjuvstarta med att lyssna på boken innan den kommer ut.
Vi läser dygnet runt från början till slut.

Vill du vara med och läsa? Anteckna dig på den svarta tavlan
i bibliotekets entré, så tar vi kontakt med dig.

Omslagsbild "Så länge vi båda andas
Plats: Sollentuna bibliotek, Aniaraplatsen 2, Sollentuna centrum
[email protected]

Perssons bokhandel finns på plats också och säljer Så länge du båda andas och de andra böckerna i Twilight-serien.
Mat och fika kommer också att finnas.

Ibland svämmar tillvaron över...

av känslor och tankar. Jag går och väntar på att en läkare ska ringa mig så att jag får besked om vad min läckande hjärtklaff betyder för mitt liv. Andra har sagt att man kan leva sitt liv med läckage, men om man som jag blir väldigt anfådd även om jag inte springer, är omåttligt trött hela tiden och har jobbigt att andas ibland. Betyder det något då?

Nog om tråkigheter!

Jessicas och Jonas kattunge Tudor verkar vara ett litet busfrö! Längtar efter att få träffa honom. Nån kväll den här veckan blir det av.

Ingen i världen av Hisham Matar har jag börjat läsa, verkar lovande!

Nu ska jag gå och bädda och plocka lite. Kanske börjar jag på en ny sjal? Kanske ringer jag Ann och frågar om vi ska gå på bio och se Twilight? Kanske gör jag det nu innan jag bäddar.

?

Jättegrattis till Jessica som fyller år!


Idag fyller min dotter Jessica år och vi (mamman, mormor och moster Ann) har varit där och sjungit, ätit tårta och  överlämnat presenter som sig bör.

Vad fick då Jessica i present av Jonas? Jo, skåda nedan.  De har förstås bestämt detta tillsammans och valt ut den allra finaste...  mest bedårande och ljuvliga lilla kille som nu döpts till Henrik VIII Tudor, till vardags kallad Tudor. Om jag är avundsjuk? Nej, då inte alls ;-)



Kattungar till salu

Uppslukad: en fängslande historia om Torsdag Nesta av Jasper Fforde

Jag väntar på den andra boken i serien av Jasper Fforde: Uppslukad : en fängslande historia om Torsdag Nesta. Jag vet inte om ni har läst Var är Jane Eyre? Men jag älskade den och tycker att jag har väntat en hel evighet på nästa.

Visst skulle jag ha kunnat köpt den för länge sen, men fick för mig att jag skulle låna den på mitt bibliotek, men den kommer ju aldrig! Varje gång jag öppnar ett stor låda med nya böcker så hoppas jag.... Men än så länge ingen tur.

I den första boken Var är Jane Eyre? spelar BOKMALAR (Bookworms) en stor roll och i julklapp fick jag just en sådan som mjukisdjur av min dotters sambo. Just nu befinner den sig i min säng(?!) och är både gullig och lite äcklig. Brrr! Den har precis döpts till Bosse Bokmal och blev genast mycket sötare!  Kolla bilden.

Bokklubb eller Läsecirkel? och "Om jag kunde drömma"

Det verkar nästan som om benämningen bokklubb har slagit ut läsecirkel. Igår kväll träffades vi i min IRL Aniara-cirkel och de flesta pratade om att det var så trevligt att träffas igen i bokklubben.  Då vi kör väl på det. Det är väl som vanligt tv-mediet som har skapat detta: Malous bokklubb, Oprah's bookclub osv. Så nu är jag en av medlemmarna i Bokklubben Aniara.

Som vi pratade om Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer igår kväll! Det var helt bedårande ljuvligt att se och lyssna till dessa kvinnor i olika åldrar och deras olika upplevelser av boken. Den äldsta kvinnan i vår grupp som är över 70 år fullkomligt älskade den. Hon visste inte om hon skulle våga rekommendera den till sin väninnor, men jag tror att det istället är så att hon vill ha Edward för sig själv! En annan av de lite yngre kvinnorna erkände att hon först tyckte att det verkade så läskigt med vampyrer att hon knappt vågade läsa. Hon lutade sig fram emot mig senare med glitter i ögonen och frågade - är de verkligen döda? Hon funkar det egentligen? De är ju inte som zombier för de är ju fula och äckliga.

Det allra roligaste var att jag och en till som är lite mer bevandrade i vampyrvärlden just fick svara på så många frågor om vampyrer. Hur är de egentligen? Är de alla så vackra? Finns det olika sorter-raser? Och kommentarer som: Det är sympatiskt att de lever på djurblod! Vad trevligt att de håller ihop i en familj. Läkaren verkar så enormt sympatisk. Det är klart att han inte ville vara ensam! Många, många frågor och kommentarer som om någon lyssnade måste ha verkat rätt skumma faktiskt.

Finns vampyrer på riktigt?


Skåda mina favvovampyrer - Angel och Spike!

Jag är Elinor Dashwood!

Elinor Dashwood!

You are Elinor Dashwood of Sense & Sensibility! You are practical, circumspect, and discreet. Though you are tremendously sensible and allow your head to rule, you have a deep, emotional side that few people often see.

Jag är Elinor Dashwood enligt quizen jag svarade på. Nu måste jag nog se om Sense & Sensibility igen för och kolla om det verkligen stämmer det här. Man kunde också bli Miss Elisabeth Bennet. Det hade jag nog kanske hellre velat. Speciellt efter att ha sett Jane Austens Stolthet och Fördom (BBC-serien) För hundrafemtielfte gången. Mest vill jag nog vara Miss Bennet för att det är hon som till slut gifter sig med Mr Darcy (Colin Firth). Och vem skulle inte vilja det?
 
Jag hoppas ni har lyssnat noga nu. Även feminister måste ju få drömma ibland, eller hur!


Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer

"När livet erbjuder en dröm som överträffar alla förväntningar kan man inte sörja när den tar slut."

Förväntningar inför läsandet av boken, på tunnelbanan 28/12:
Det pirrar i kroppen när jag öppnar boken, en bok som så många läst och som så många älskar.
Jag hoppas och ber att också jag kan älska den.

Och visst älskar jag Om jag kunde drömma. Härligt att bara ge sig hän.
Fast jag vet inte riktigt om älska är rätt ord. Jag känner mig helt rusig av att ha tagit del av så mycket sensualism och så mycket isande skräck. Det som berör mig allra mest är det lugna avvaktande, iskalla, hårda och det överjordiskt vackra, livsfarliga hos Edward och hans familj.

Den ofattbara, ogreppbara kärleken som aldrig kan fullbordas, eller? Chansen till evigt liv. Jag tror att det som fascinerar mest med vampyrer är just styrkan och att leva för evigt. Blodtörsten känns som en bisak. Konstigt nog!

När jag funderar över mina egna reaktioner kan jag inte låta bli att undra över hur det känns inom de tonårstjejer och
 -killar som läser det här.
Det är knappt att jag står ut och jag är 54!

Till och med jägaren (Jason) är lockande i all sin hemskhet.

Stephenie Meyer är en skicklig berättare.

"Sedan böjde han sig framåt för att än en gång pressa sina kalla läppar mot min hals."

"Man kan ju alltid drömma."

Jag är oerhört tacksam för att jag fortfarande kan "kliva in i" en bok som den här och glömma världen utanför och flyga...


Annsan - läs den fort, så går vi och ser Twilight sen!

Tack Jessica för att du var så envis och fick mig att läsa den!

Smakar på 2009?

Jag vet inte riktigt än hur det ligger i munnen? Första januari tjugohundranio? Kanske funkar? Vad tycker ni andra? Annsan har du några känslor för år 2009?

Redan inför 2008 lovade jag mig själv att jag skulle gå ner i vikt, jobba mindre och göra mer saker som jag själv tycker är roliga. Vad har jag då åstadkommit? Inte ett skit ska jag säga. Väger lika mycket om inte mer, jobbar som fan, och gör få saker bara för min egen skull. Vad tror vi då om 2009? Kan jag kanske lyckas då istället? Har ingått en pakt med en tjej på jobbet om den första grejen så den har kanske därför potential att lyckas. Who knows! Jag ska jobba mindre. Sluta vara så jävla Fröken Duktig och ta saker som de kommer istället. Det är ingen som dör om inte jag är världsbäst på mina grejer hela tiden. Fram för mer avslappnat på jobbet alltså! 

Jag vill gå på Waldemarsudde och se utställningen som är där nu. Har hört att den ska vara fantastisk. Ann, vill du gå?

Många grejer är det jag vill göra. Imorgon ska jag till doktor Sandra och göra en koll av hjärta och kärl. Håll tummarna!

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0