Marked av PC and Kristin Cast

Vampyrer, vampyrer, vampyrer!
Nu har jag läst färdigt Marked, den första delen i "House of Night"-serien
och den var riktigt bra. En skatt i floran av ungdomsböcker om vampyrer.
Vill kasta mig ut och köpa nästa del, men håller i mig själv och läser Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell först.

Annars frodas förkylningen på Mamsellstigen och jag känner mig som en dålig människa.

Midsommar

Glad midsommar!

Trots väder och trots att vi inte åker till Skansen utan firar i hemmets lugna vrå,
så är det alltid härligt med midsommar, eller?!

Värmen kommer nästa vecka sägs det.
Jag börjar längta efter att sitta i skuggan med en god bok medan solen strålar runt omkring mig.

Jag har precis börjat på en ny vampyrserie skriven av P C och Kristen Cast. Den första boken heter Marked, huvudpersonen Zoey står i skolan en dag och pratar med sin bästa vän, när en Tracker kommer och märker henne med vampyrmärket, vilket betyder att hon måste lämna sin familj, sina vänner och ge sig av till "House of Night", skolan för blivande vampyrer.
Värsta spännande!

Musselstranden av Marie Hermansson

Wow, varför har jag inte läst den här boken tidigare? Musselstranden är en läsupplevelse som kommer att stanna kvar hos mig. Det är en sån härlig känsla att läsa sådana böcker. Den här tog mig rent fysiskt tillbaka till en av mina barndoms somrar.

När jag läste om när de möttes, Anne-Marie och Ulrika, första gången som barn, träffades jag av en känsla och dofter av när min familj hyrde ett sommarhus på Högskär i Stockholms skärgård 1963 och jag var nio år. Inte bara mindes utan förflyttades dit som en ren fysisk känsla, som om jag kunde se mig själv som barn sitta och titta ut genom fönstret i de lilla rummet uppe på vinden. Lycklig! Hur det luktade, hur vi lekte affär och mosade vinbär och sålde till varandra. Hur det doftade av fuktigt gräs och olika blommor i trädgården. Kvällarnas dofter och myggens surrande...

Jag tycker också om att hon lyckas undvika att Majas försvinnande blir en deckargåta. Det blir istället en magisk berättelse om mystiska djur och ovanliga människor. Nu blir det svårt att hitta en bok som duger efter det här.

Kan det funka med Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell möjligen?

Revolutionary Road och Musselstranden

Revolutionary Road var en intensiv och frustrerande bekantskap. En roman väl värd att läsa och som passar för bokdiskussioner. Trots att det utspelar sig i USA så känner jag igen mig i en del av 50-talsandan som råder. Vissa partier i boken gjorde mig mer frusterad och det var när pratandet tog över allt. Speciellt Frank var en mästare på att låta munnen gå, visserligen efter noggrant planerande för att kunna manipulera April och andra dit han ville, men ibland blev det lite väl mycket för mig. Men spelet i deras förhållande var riktigt intressant att följa.

Nu är jag 100 sidor in i Musselstranden av Marie Hermansson som jag ska läsa till onsdagens bokklubb. En bok som tog tag i mig direkt och det är en så härlig känsla när en läsupplevelse blir så intensiv. Varför har jag inte läst den här tidigare? Ni som läst fler böcker av Marie Hermansson - är hennes andra i samma anda?

Rösta idag och rösta på Fi!

Jag håller definitivt med Benny Andersson som tror att Gudrun Schyman gör skillnad i Bryssel. Så kvinnor och män i Sverige - lägg era röster på Feministiskt Initiativ och inget annat. Snart ska jag följa med min mamma som ska rösta. Själv har jag förtidsröstat - och på vem? Jo, på Gudrun förstås.

Finns det inga valsedlar på Feministiskt Initiativ där du röstar - ta en blank valsedel och skriv dit FEMINISTISKT INITIATIV så räknas din röst. OBS! Skriv inte bara Fi utan skriv ut hela namnet!

GÅ OCH RÖSTA!

Härlig nationaldag!

Jag hoppas att vi alla får en underbart ljuvlig Nationaldag imorgon och att SOLEN skiner över alla firare. Håller tummarna gör jag också för Jesica och Wodka som ska tävla på Järfälla.


I Sumpan slår man på lika stort som åren innan. Heja Sumpan!

EU-valets avigsidor

Utanför min port finns en behållare där man slänger skräp och på den hade någon klistrat en liten valaffisch för Sverigedemokraterna. Snacka om rätt parti på rätt plats! För det finns inget värre skräp än SD. Nu gjorde jag renhållningsarbetarna en tjänst och slängde skiten där den hör hemma - i skräpbehållaren.
Så var det med det!

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0