Lat och oinspirerad eller ont om tid?

Det är frågan för dagen eller kanske snarare natten. Mellan jobb och Stockholm Horse Show finns det inte mycket tid över till bloggande. Kanske är det så att jag inte har något spännande att skriva om?
Två dagars dressyrtittande som kröns imorgon med küren, för den som inte vet dressyrprogram till musik. Det ska som alltid bli roligt att se. Inleds med godisköpande som vanligt i godisaffären intill Globen. Där brukar jag köpa mjuka marsmallowliknande vita dödskallar med choklad i mitten. Supergoda! Hoppas de finns i år också.

Pappa kom hem från Hjärtintensiven idag och det känns både bra och lite nervöst, för tänk om han blir dålig igen.

Jobbar nästa vecka och sen har jag en hel! vecka ledigt. Ska ägna mig åt flytt från ett rum till ett annat större rum, baka lite lussekatter och pepparkakor kanske om jag hinner. Ha det lugnt och skönt i största allmänhet.
Jag ser fram emot det.

Ha en härlig Första Advent!

New Moon

På fredag bär det av till biopremiär. Sollentuna biblioteks Twilightklubb (B.A.T.) ska tillsammans (de som hunnit fylla 15 alltså) se andra filmen i Twilightserien - NEW MOON som är baserad på Stephanie Meyers andra bok När jag hör din röst. Vi har en egen blogg också http://besattavtwilight.bloggplatsen.se/ .

Jag vet att det finns många olika åsikter (även inom biblioteksvärlden) när det gäller Stephenie Meyers böcker, och för er som inte har och som inte vill läsa, men kanske vill förstå fenomenet kan jag rekommendera DNs stora artikel i dagens kultursöndag. http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/vampyrer-karlek-och-varldssucce-1.994705 .

Vi är glada för att vi på det här sättet har lyckats nå en stor grupp som vi ofta har svårt att nå och som börjat läsa/låna även andra böcker. Vi är två från biblioteket som leder klubben och det är spännande för oss att få vara med och lyssna till de analyser och diskussioner tjejerna (än så länge är det bara tjejer trots att det är många killar som lånar böckerna) för med varandra. Verkligen koncentrerade och spännande boksamtal där de förutom att diskutera Twilight också tipsar varandra om andra böcker. Vår senaste träff var en övernattning på bibblan, då vi pratade, pysslade och såg på film. Det var otroligt häftigt att sova på ett bibliotek och an behöver verkligen inte vara rädd för att man inte ska ha något att läsa!

Det är så roligt att jag måste bara skriva av mig lite.

En del av min bokhylla



Det här är halva min bokhylla. Jag skulle verkligen behöva så många fler bokhyllor! Jag har böcker längst in i garderoben, i skåpet över garderoben och för att inte tala om hur många böcker har jag inte släpat med mig till jobbet som nu ligger i en blå Ikea-kasse och bara väntar på hemstransport.

Tro det eller ej så sorterar jag min bokhylla efter principen: Allra högst upp riktigt intressanta fackböcker (mest litteraturvetenskapliga och genusvetenskapliga sådana).
Sen har vi inbundna böcker som jag inte har läst (i alla fall inte hela böckerna) Där under kommer de inbundna böcker jag har läst.
Sedan har vi lästa pocketböcker följt av olästa pocketböcker.
I hyllan längst ner har jag ställt dramatik, lyrik och lite diverseböcker som psalmbok och konfirmationsbibeln.

I de övriga skåpen och garderoberna är det mer osorterat i väntan på en till bokhylla.

Så ser det ut hemma hos mig, och hos dig....?




Släktfeber av Sara Paborn

Jag trodde att Släktfeber av Sara Paborn skulle vara en lättsmält historia om en familj som träffas när Faster 107 år har dött. Men knappast. Jag tycker om när mina läsupplevelser känns i kroppen och det gör den här. Boken är så ROLIG - absurd och dråplig. Jag fnissar högt för mig själv - ofta. Den är så SORGLIG också. Jag känner igen mig och ibland vill jag bara gråta över hur människor kan vara. Hur vi behandlar varandra.  Två härliga citat ur boken:

"Ingen kvinna i vår släkt har tagit fasta på uttrycket att man inte ska tala illa om de döda. Tvärtom gäller det att passa på när de ändå gått ur tiden."

"Det ligger inte i min familjs natur att beblanda sig med andra människor. Trevlighet är inte en egenskap som värderas särskilt högt. Tvärtom gäller det att skrämma folk på flykten så gott man kan."

Det är ansträngande att vara trevlig!

Är det någon annan som har läst?

Tisdag kväll kl 19 får jag chansen att först prata om boken på Mallas salong och sedan med Sara Paborn själv. Hon kommer till Sollentuna bibliotek då och jag ska föra en samtal med henne. LÄSKIGT! Berättar hur det gick lite senare.

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0