Jämställdhet = krogbråk?

Läser (som ni säkert sett tidigare) nästan alltid Stockholm City på morgonen, men nu vete fan om jag inte ska sluta med det. Dagens förstasida fick mig nästan att sätta i halsen. Polisen säger att det ökade krogbråket nog beror på att yngre killar nu i jämställdhetens namn kommer in på krogen och det kan förstås inte City låta bli att slå upp riktigt stort.  Jag undrar varför! Varför reproducera uppfattningar om att killar är omogna och inte kan sköta sig på grund av ålder medan tjejer i samma ålder är så mycket mer mogna? Lite längre ner i artikeltexten läser jag att det ökande våldet även kan bero på ungdomars förändrade attityd till auktoriteter. Det låter som ett mer troligt scenario. Det här får mig att vilja titta lite närmare på Stockholm City trots tidningens tidgare försök att skapa sig en positiv profil när det gäller våld mot kvinnor. Såna här grejer förstör ju det. Uttalanden liknande detta bidrar ju bara till att skapa en tillåtandezon där man kan skylla på sin ålder och att man inte kan rå för det. Precis som den normaliserande uppfattningen om män och deras testosteron. Skärpning!

Nu när jag ändå är på gång så vill jag också passa på att spy galla över de människor (om man kan kalla dem det) som överger sina djur - framför allt katter har det visat sig - och åker på semester. Det är till och med svårt för mig att skriva om det här. Varken mitt hjärta eller min hjärna har förmåga att riktigt ta in hur en person är funtad i huvudet som kan göra så. Jag är ganska bra på att använda så kallade fula ord och svordomar, men inte ens de allra värsta räcker för att beskriva hur jag känner. SKÄMS! Skaffa inte djur om ni inte vill ta hand om dem, och skaffa framför allt  inte djur till era barn om ni inte vill ha djur själva. Försök att använda det lilla sunda förnuft ni har.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0