"Förlåt att jag inte är lite sen" av Solja Krapu

Sitter här med en soft rosafärgad lyrikbok skriven av Solja Krapu i min hand och njuter av hennes dikter. Den här säger så mycket om mig, dig - om oss alla! Min absoluta favorit är just nu är alltså:

"Förlåt att jag inte är lite sen
men det var inget som hindrade mig
Inget:
jag ska bara...
Det var ingen som ringde just i sista minuten
och ville mig någonting
Det var ingenting som var brådskande just när jag var på väg
Jag behövde tillexempel inte leta efter nycklarna
Nej, det var ingenting jag behövde springa tillbaka för att
hämta
Jag hade redan kammat håret och borstat tänderna
och i god tid sett till att busskortet låg i rätt ficka
Det var ingenting som jag bara var tvungen att uträtta
Det var inte heller någonting som gjorde att jag skulle känna
mig särskilt viktig
eller eftersökt just när jag skulle gå

Förlåt att jag var här vid avtalad tid
men tydligen har jag en del tid att disponera
för ingenting kom i vägen
i alla fall inget som var av
högre
prioritet
Förlåt att jag är i tid
men det är inte
särskilt mycket
just nu
och man skulle lätt kunna får intrycket
att jag
inte har något liv

Ja, man får ju skämmas
när almanackan är luftig
och telefonboken gles
och det inte finns några obesvarade samtal i mobilen
Man får skämmas när man inte blir avbruten av blippande ljud
mitt i ett möte
(och att man nästan aldrig ens är kallad till ett möte)

Förlåt att jag inte är lite sen
men jag kanske är lite otidsenlig på det viset
för ingenting kom emellan
Jag hoppas att du förlåter mig
och har överseende
och inte tolkar det som att jag kommer att utgöra ett problem
genom att alltid vara tillgänglig

Förlåt att jag redan är här
men jag vill hemskt gärna ingå i din umgängeskrets"

ur Det började så oskyldigt med diskbänken (2006)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0