"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" (2006)

är en roman av Linda Olsson som är det mest fantastiska jag läst på länge. Det är en historia om en vänskap mellan två kvinnor. De träffas mer eller mindre av en slump (om det nu finns något sådant - eller är det ödet). Tillbakablickar om kärlek, död, sorg och glädje i deras tidigare liv får jag som läsare följa. Den yngre kvinnan Veronica kommer resande från Nya Zealand till en liten vintrig och ödslig by i Dalarna och där träffar hon så småningom Astrid, som är den äldre kvinna som i folkmun kallas för häxan.  Kanske tilltalar boken just mig lite extra eftersom jag tillbringat några år av mitt liv i en ödslig och vintrig trakt i södra Dalarna. Språket är vemodigt poetiskt som slår på strängar i min svenska folksjäl. Ett sorts vemod som jag tror att just vi nordbor är extra mottagliga emot.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0