Män och Kvinnor är lika som bär...

I dagens DN bekräftades det jag alltid förstått och vetat att män och kvinnor är lika, att det inte finns några belägg för de skillnader som så många tror på. "Men teserna saknar stöd i den psykologiska forskningen". Yippi! Läs DN sidan 24 och 25 Vetenskap så får ni själva se vad Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor m.fl. har kommit fram till. Det är så härligt, speciellt efter att ha läst Annica Dahlströms påstående om att mäns och kvinnors hjärnor är olika känns det skönt att få veta att det inte har någon som helst betydelse utan det som betyder mest är och jag citerar: "Hotet från stereotypen är därför ett reellt hinder för kvinnor (och andra gruppers) prestationer." Psykologiprofessorn skriver också att människor hellre vill tro på könsskillnader därför att det är så mycket enklare, och det kan man ju förstå.  Det är ju så mycket lättare att smita undan då. -Jag är inte bra på matte för jag är tjej t.ex. ställer inga krav utan man kan luta sig tillbaka och konstatera att det är könets fel. Men tänk så mycket man missar. Jag kanske hade varit en överdängare på matte om jag hade försökt lite till, och lite till och inte fastnat i stereotypt tänkande. Så från och med nu ska jag försöka pröva allt! Jag hoppas alla läser dagens DN!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0