Den tionde gåvan

Den Tionde Gåvan av Jane Johnson är en spännande roman på flera sätt. Inte den bästa bok jag läst, men absolut tillräckligt bra för att vara underhållande. "Ett historiskt äventyr, en magisk saga och en passionerad kärleksroman."

Julia som arbetar med brodyr får en oersättlig gåva av Michael när han vill avsluta deras långa kärleksrelation - en antik bok om 1600-talsbroderier. Boken tillhörde Catherine Anne Tregenna från Cornwall som skapat broderierna i boken och också skrivit dagboksanteckningar däri. Cat är en av många ortsbor som blir kidnappade av pirater från Nordafrika och säljs som slavar i Marocko. Julia följer Cat i spåren och hamnar själv i till slut i Marocko, och historien nystas upp...

Det jag gillar allra bäst med romanen är den sensualism som omger broderierna, arbetet med brodyren, silkestråden och de fantasifulla motiven.

Nu tar jag ett skutt från brodyr och Marocko till den engelska landsbygden och Jane Austen - Livets gåtor Jane Austen av Vivi Edström.





Kommentarer
Eva P

Hej,där! Oj, vilken bokmal du verkar vara! Imponerad!

Kram

2009-08-06 @ 12:19:45
URL: http://evaochtildas.blogg.se/
admin

Åh, vad roligt att du läst min blogg. Jag älskar verkligen att läsa, kan vara bra när man jobbar på bibliotek. :-) Ha det bra i Stjärnsund. Vi är hemma i Sumpan igen, men längtar tillbaka förstås.

Kram

2009-08-07 @ 10:49:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0