Jessie, jobbet och jag på VÅRUTFLYKT!

Vi ska på vårutflykt i dag. Åh, så härligt och vilket väder sen. Åka båt, äta gott, se på slott och bara njuta! Kung, drottning, prins, prinsessor? Kan det bli bättre?

Igår släpptes biljetterna till Parkteatern...

och jag har inte hunnit in till stan och hämta program. Det känns jättejobbigt faktiskt. Jag vill ha ett program och ringa in och stryka för det jag vill och kan se. Det blir som vanligt teater, dans, opera, och allt möjligt helt GRATIS. Det är ju helt makalöst fantastiskt skitkul. Ser verkligen fram emot det här och som alltid GRATIS ÄR GOTT!

Tack Parkteatern!


 

Parkteatern sommaren 2006SENASTE NYTT

Nu har vi släppt programmet! Sommarens programfolder finns att hämta på Kulturhuset, bibliotek, medborgarkontor, stadsdelsnämnder och SL-center runt om i Stockholm. Det går också bra att läsa mer här och följa de senaste nyheterna om parksommaren.

Charlotte Perelli och Björn Gustavsson!

Jaha, vad säger man såhär morgonen efter? Fiasko skrivs i alla tidningar - det fiaskot får de som röstade stå för. Charlotte Perellis framträdande: proffsigt, supersnyggt, verkligen en 12-poängare som Björn Gustavsson gjorde sitt bästa för att se till att vi fick. När han skulle rapportera Sveriges röster var det första gången som jag skrattade den kvällen. Så jävla bra gjort! Ett totalt trendbrott från alla andra töntar som hela tiden lyckönskade Serbien till en lyckad kväll. Hurra för Björn! Kristian Luuk är som alltid så rätt och så bra.

Snabbt kan man ju konstatera att vi är ALLDELES FÖR BRA och att det är därför som vi inte kommer så bra. Förra året var jag arg att jag knappt kunde blogga. I år känns det knappt faktiskt. Vad annat var att vänta? Schlager går inte hem tydligen. Rysslands Believe tror jag vann på konståkaren för han är en riktig superstjärna. "Shady Lady" är bara Shady.

Vad ska vi då göra nästa år? Jo, skicka Håkan Hellström, det är vad vi ska göra tycker jag.

Snyggt jobbat Charlotte! Du var verkligen bäst!

Eurovision Song Contest?

Jaha, så är det då dax för FINAL. Hur ska det gå för Charlotte Perelli? Trots mitt arga uttalande förra året så tänker jag förstås titta på spektaklet. Det blir alltså inget indraget ESC i år. Det är ju så fruktansvärt roligt att ondgöra sig över dåliga, mediokra sånginsatser, fula kläder och helt osannolika röstningar. För det är ju så enkelt som att alla som inte röstar på HERO har FEL! Förstås.

Om jag skulle önska mig något så är det lite mer engagemang från mina nära och kära. Jag skulle gärna vilja ha en liten schlagerfest med glitter, glamour - tiara och boa i härliga färger. Kanske är jag gay i själ och hjärta. Jag kan absolut se min mamma framför mig med glittrande strassörhängen och chockrosa boa.  (Högljutt klagandes i sann Almodovaranda över att öronhängena klämmer och boan kliar.) Förr samlades vi alla i familjen för att se och "njuta" av härligheten. Min systers totala hängivenhet över Turkiets alla galna bidrag, satsandes den enkrona som är maxpengen, alltid alltid alltid på Turkiet! Min dotters hängivenhet består dock. Hon har ju fått i sig den med modersmjölken. Vad annat är att vänta!

Det är så roligt att tillhöra en Almodovarfamilj och den genomgångna bilbesiktningen kunde ha utmynnat i ett drama av högsta klass. Men nu gick bilen igenom (som tur var den här gången för Jessie tävlar på söndag och det hade inte funkat så bra med körförbud då). Halv nio skulle bilen in på besiktning med dotter vid ratten och morfar som support. Orolig mormor hemma, nervös mamma på Norra Latin på förlagsdag och syster på jobbet. Några små saker som ska visas upp om en månad och redan har fixats till. Så det hela avlöpte helt okej, men vad hade hänt om... Här finns det underlag för en film. Kanske i stil med "Vi hade i alla fall tur med vädret" som ju ska komma med en uppföljare nu.

Nästa potentiella Almodovartillfälle uppstår förmodligen vid semestertidens intågande. Alltid!

Vi gick vidare...

Ja, det gick ju i alla fall. Hero och Charlotte Perelli är vidare till final tillsammans med diverse Pirater, falsksång och underliga 75 centare. Hur det går? Det kan man verkligen fråga sig och only the future will tell. Tummarna ska i alla fall hållas på lördag.

Tummarna kommer att jobba hårt i helgen för på söndag så tävlar Jessie och Wodka på Ryttarstadion i Sthlm. Synd förresten att inte låten Vodka gick vidare. Kan kanske användas till heja-sång i alla fall om nån kommer ihåg hur den gick.

Ny husläkare, Melodifestival och grinigheter

Alltså! Jag har valt en ny husläkare och snacka om att ha vunnit högsta vinsten. Hon är superbra, kunnig, snäll och bryr sig om. Ett stort tack till min syster för att hon tipsade mig om henne. Det enda som är lite jobbigt är att hon är så fruktansvärt populär så det kan vara lite svårt att få tider snabbt. Men vad gör det. Jag väntar så gärna!

ESC - Eurovison Song Contest-dax igen. Första semin avklarad med det ena uppträdandet värre än det andra och falsksång så det gjorde ont i öronen. Men roligt, åh så roligt! Ser nu fram emot Semi 2 med Charlotte Perelli. Fan vet om vi går till final, du.

Förresten är jag en riktig Cry-Baby just nu. Grinar för ingenting, dels för jag precis läst Flyga drake och tårarna har runnit på bussen och överallt. Rekommenderas om ni vill läsa en berättelse som berör. Dels för att jag nog inte känner mig riktigt tillfreds i mina skor just nu. Vet inte vad det är, men jag känner mig lite misstolkad i största allmänhet tror jag. Det är fan inte lätt att veta ibland vad det är för fel på en. Har det ju så bra egentligen...

Böckernas liv är på gång...

Nytt utseende och nytt motto

Vet ni hur läskigt det här är. Det gör ni nog kanske. Jag har bytt utseende på min blogg till min egen stora förvåning. Ingenting ser ut som det borde göra. Jag tror att det är precis vad jag behöver. Some change.

I morgon kväll ska jag vara samtalsledare vid ett litterärt samtal om att läsa dramatik. Favoriter som jag har och som jag kan läsa om hur många gånger som helst är I väntan på Godot av Samuel Beckett, Räddad av Alfhild Agrell blir jag skitförbannad när jag läser. En riktigt tillspetsad Ett dockhem med en skitstövel till man och en riktig hagga till svärmor. Det är också härligt att läsa något av Shakespeare; Richard III, Romeo & Julia och varför inte Frida Steenhoffs Lejonets unge. Kung Ubu av Alfred Jarry är helgalen och så rolig. Så ta och läs lite dramatik vetja!

Har jobbat hemma idag och håller på fortfarande med att skriva in en processkartläggning som vi gjort på jobbet. VI har kartlagt bokens väg genom biblioteket, från födelse till död kan man säga. Snacka om det är många detaljer som ska till innan boken når ut till låntagarna. Känner mig lite grusig i ögonen och mör i kroppen så nu ska jag nog sluta för idag och ägna mig åt lite mer dramaläsning istället.


Englas begravning

Jag har precis följt Englas begravning på TV och det efterföljande samtalet mellan en svt-medarbetare och en präst. Begravningen var ljus och fylld av hopp och jag är full av medkänsla och beundran för Englas familj som låtit så många få ta del av det här.

Jag har ju också läst och lyssnat på debatten och de upprörda känslor som det här har väckts hos många, som inte är berörda utan bara tycker till höger och vänster. Prästen på tv efter sändningen från Stjärnsunds kyrka sa något som jag tyckte var så oerhört starkt och som vi alla bör ta till oss.  Det är först på vår tid som begravningar blivit så privata, förr behandlades döden mer som en del av livet, men nu försöker vi låtsas som om det inte existerar. Märkligt egentligen för vi ska ju alla dö någon gång, eller hur!

Han sa också att vi ska vara tacksamma mot Englas familj som gett om möjlighet att ta farväl av Engla även om det är på avstånd. Och jag håller med om det. Det är så generöst och jag är så tacksam för att jag tillät mig själv att titta. De försåg mig med en möjlighet att närvara fast jag inte kunde vara där personligen.

Så sluta upp med att vara så negativa och fördömande och försök att se det som andra människor är villiga att ge som något berikande och omfamna de tillfällen till gemenskap som livet erbjuder.

Från en som hellre är blåögd och naiv än cynisk, och hellre säger JA till allt än nej till det mesta!

Besök på Vårdcentralen Kronan




Efter två månader hade jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt och fått tid hos min Vårdcentral. Jag har förresten valt en ny läkare som min syster säger är bra. Men hon är så uppbokad att det är jättesvårt att få en tid hos henne. Nu skulle jag då få visa upp mitt sår som jag har dragits med i två månader minst och som aldrig läker utan bara blir större och större. Rösten i telefonen (när jag bokade) som var helt underbar och omhändertagande sa att jag kunde gå till distriktssköterskan så kunde hon kolla på mitt sår och om nödvändigt ta in en läkare för konsultation.

Kom dit strax före utsatt tid 10.30, betalade 70:- och satte mig i väntrummet. Efter ca tio minuter kommer en människa och ropar upp mitt efternamn. Hon hälsar, sätter sig framför datorn och ber mig sätta mig på britsen, slänger ett ensekundersöga på mitt ben och säger att det där kan inte hon göra något åt och säger att hon ska kolla om det finns några lediga läkartider istället. ???!!!

När jag berättat vad telefonrösten sagt, så verkar hon inte vilja förstå riktigt. Eller är det bara jag som vid det här laget känner mig grinig och uppretad och uppfattar allt som jag vill att det ska vara? Vet inte vad som stämmer med verkligheten egentligen.

Då frågar jag om jag verkligen ska betala för det här och sedan 140:- för läkarbesök och då säger hon att jag kan få pengarna tillbaka i kassan. Otrevlig faktiskt. Säger hej och tack för mig och går till kassan. Beklagar mig, får pengarna tillbaka och en tid den 22 maj hos min läkare. Tjejen i kassan verkar tycka synd om mig och undrar om jag verkligen kan vänta så länge?

Ja, säger jag (teatraliskt - är övertygad om att Jessie vet precis hur hennes mamma ser ut i det här läget) och tillägger -har jag tur kanske såret försvinner innan dess. (scenario: döende svanen).  Förväntar jag mig det orimliga? Så nu ska martyren med stort M tllbringa flera veckor med att vänta...
 
Tar hissen ner och in på Apoteket där jag köper fler STORA plåster för att täcka över det äckliga röda på vänsterbenet.  Missar bussen precis och tillbringar väntetiden med en sväng in på Lindex som en liten tröst. Shoppade inget, bara tittade.
e

Idag ska det jobbas?!


Det är fan helt obegripligt det här. Kan ni tänka er att jag ska jobba idag! Har ni sett vädret? Strålande sol och härligheter.

Nu är inte jag någon soldyrkare, men finns det något härligare än att promenera i sommar-Stockholm? Igår var min syster, jag och mamma på STREETS marknad och kikade. Och när vi tyckte att vi var klara där så begav vi oss till Söders höjder, närmare bestämt Långholmen. Fikade på Blå Kanin, kikade in lite på Bellmansmuseet där det från högtalarna skrålade "Solen glimmar blank och trind, vattnet likt en spegel...".

Men den här dagen ska tillbringas inomhus? Varför? Jo, bara för att...

http://www.youtube.com/watch?v=MwC6VeMr04c

Första Maj-tåg i Sumpan





Precis hemkommen från att ha deltagit i Första Maj-tåget i Sumpan och tal och musik i Tornparken. När vi sitter där och lyssnar till Helene Hellmark-Knutson, kommunalråd i Sumpan, spricker solen fram och det blir jättevarmt. Det är när hon talar om Sundbybergsmodellen som handlar om att ge var tionde lägenhet i Allmännyttan till ungdomar under 26 år.
Thomas Östros är huvudtalare både i Sundbyberg och Stockholm som traditionen bjuder och han är riktigt, riktigt bra. Intressant att lyssna till, agiterar väl och bjuder på en schysst retorik. Det allra roligaste var när han (taget från en artikel av Jersild) refererade till Fredrik Reinfeldt först som Butter, men som numera mer träffande kan kallas för Toker. Och Mats Odell som resande runt i Europa med euro och svenska kronor uppstickande i alla fickor när han gång på gång säljer ut våra gemensamma egendom - Volvo, Systemet m.fl.

Alltså en superhärlig Första Maj!

Nu ska jag ut och plantera blommor på balkongen.

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0