Briar 899 och Jan Brink

Här sitter jag, klockan är 07:38. Klockan 12.00 ska jag möta mina allra bästaste  vänner = min syster Ann (som bara tycker det är roligt att läsa min blogg om hon nämns vid namn - så här är du!) och min dotter Jessica,  Vi ska gå på Globen idag igen för helgens höjdpunkt - küren. Det är med blandade känslor förstås eftersom det är den sista Globen-tävlingen för Briar. Om man undantar Wodka  - världens vackraste fux så är Briar den mest fantastiska jag någonsin sett. Alla håller inte med, men det skiter jag i.  

Igår tävlade han i Grand Prix och det gick inte så där hyperbra. De kom sexa. De brukar ju vinna i Globen. Han börjar bli lite gammal och (tror jag i alla fall) ser nog fram emot sin pensionering från tävlingsbanorna även om man ser hur roligt han tycker det är att motta öronbedövande stående ovationer från Globenpubliken. Jag fällde en liten tår igår och hur ska det då inte bli idag - det lär inte bli lätt för en som är så lättrörd som jag. Jag bara varnar - jag kommer att böla. Jag tror att det är många som kommer att röras till tårar. Jag kommer ihåg hur det var när John Whitaker och hans drömhäst Milton tog farväl i Globen - det var mäktigt! Det kommer inte att bli mindre mäktigt idag.

Ha en härlig Första advent - det tänker jag ha! Bjud in julens förväntningar, inte julklappshetsen, utan njut av mörkret, alla ljus som lyser och friden det kan skapa. Gå i kyrkan, lyssna till adventspsalmerna och var lycklig!


Tre dagar i Globen = Stockholm International horse show

Den första adventshelgen är sedan 16 år alltid vikt åt det som händer i Globen. Och i år är det extra speciellt. Är det sista gången jag kommer få se Briar, Jan Brinks gulddressyrhingst? Det sägs att han ska pensioneras från tävlandet. Jag kommer i alla fall att sakna honom och kanske fäller jag en tår - eller jag känner ju mig själv rätt väl så visst kommer det att bli tjockt i halsen och svårt att andas. 



En riktig snygging - Briar 899!



Augustpriset

Det blev inga speciella överraskningar när det gäller Augustpriset i år:  Årets skönlitterära - Per Olov Enquists Ett annat liv, Årets fackbok  - Regi Bergman av Bengt Wanselius och Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. Tre män!

I alla fall inte på vuxensidan (överraskningar menar jag), vet inte om barn- och ungdomsboken räknas som en överraskning eller inte. Men det är en spännande bok som i alla fall jag tänker läsa.

 


Jag hade nog hoppats på Bruno K Öijer, Lisbeth Larsson och boken om Dinosaurer egentligen!

Vinter och böcker!

Jag trodde att jag skulle få läsa Förhäxad av Foucault av Patricia Duncker i lugn och ro. Efter att ha läst om den var det här en bok jag verkligen ville läsa. Men det ville min dotter (31) också visade det sig. Och vips så var den borta! Jag fick skylla mig själv, sa hon, eftersom det råkade vara så att den bok hon allra helst ville läsa hade vi inte ens på bibblan - The Host av Stephenie Meyer (hon är ett Twilight-fan). Nu är den beställd Jessie, och du står i kö! Nummer 2 på bokönskelistan var utlånad och försenad (!) Shakespeares hemlighet av Jennifer Lee Carrell. När det kommer tillbaka vet bara den som fortfarande har den hemma.

Nu läser jag istället Drottningen vänder blad av Alan Bennett, och efter det Fight Club av Chuck Palahniuk (Mallas salong - jobb-bokcirkel). Boken med det omöjliga namnet ska också plöjas före den 5 december när vi har litterär lunch med boktips inför jul på Bibblan. (Bokens hela titel är Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer. Den får jag öva länge på! 

Idag är också en dag för en härlig promenad i kylan och snön. I nio år bodde jag i och utanför Hedemora i södra Dalarna och det har gjort ett outplånligt intryck på mig och min kärlek till kylan och snön. Tänk att kliva utanför dörren en tidig morgon i 20-gradig kyla med snön som knarrar under sulorna och andedräkten och näsan som fryser till is. Trycka ner mössan över öronen, ta på vantarna och ge sig av. Total lycka!

Filmen Twilight

Jag lider med alla tonåringar som inte uppnått den aktningsvärda åldern av 15 år och som därför inte får gå och se filmen TWILIGHT. Det är väl klart att de också ska få se filmen och det utan att den klipps om. Jag känner mig mest förvånad faktiskt över den svenska biografbyråns totala brist på insikt. Vet de inte vad som visas på våra tv-apparater dagligen och vad de här ungdomarna laddar ner från nätet. Om man jämför tror jag att den här filmen är mycket oskyldig. Nu måste jag i ärlighetens namn säga att jag varken sett filmen och inte heller läst boken, vilket jag ska göra när som helst nu för den är nästa bok i min ena bokcirkel.  Eftersom jag älskar berättelser om vackra vampyrer och är en Buffy-fantast och med nöje ser alla andra serier som innehåller vampyrer, demoner och andra onda ting (i lagom doser) ser jag också fram emot det här. Dessutom ska den här bokserien innehålla ofattbart onåbar kärlek. Suck!

Så ge ALLA TONÅRINGAR SOM VILL möjligheten att se TWILIGHT, och när du har sett filmen - kom in och låna Om jag kunde drömma, När jag hör din röst, Ljudet av ditt hjärta och Breaking Dawn (har inte kommit på svenska än) på närmaste bibliotek. Var ute i god tid för förmodligen får du köa lite.

Omslagsbild: ISBN 9781904233657, Twilight   Omslagsbild: ISBN 9789132153983, Ljudet av ditt hjärta   Omslagsbild: ISBN 9789132157103, När jag hör din röst   Omslagsbild: ISBN 9781905654291, Breaking Dawn
 

Göran Häggs 1001 böcker du måste läsa innan du dör...

Omslagsbild

En liten stund varje dag ägnar jag åt att kolla i Göran Häggs 1001 böcker du måste läsa innan du dör (om jag kommer ihåg titeln rätt). De böcker jag läst stryker jag över med en grön penna och de jag inte läst ska jag gå igenom närmare lite senare för att se om det är kanske är något för mig.

Jag gillar verkligen hans sätt, som är hämtat från en engesk förlaga, att på en sida per bok få ner det väsentliga. Triggar många minnen hos mig och jag påminns om varför jag tyckte om just den och tyckte mindre bra om andra. En slags uppslagsbok som hos en bokälskare nästan är ett måste. Ingenting att läsa i sängen dock, somnar man med den är det nog oundvikligt att bryta något.

Jag läser Klätterbaronen av Italo Calvino

Kompledig idag och har läsorgie! Önskade att jag som bläckfisken hade åtta armar och lika många hjärnor så jag kunde trycka in hur mycket text som helst samtidigt. Nu kan jag ju inte det och läser då helst en bok i taget. För att kunna absorbera innehållet med både med kropp och själ. Klätterbaronen handlar om ett alternativt sätt att leva, i träden. Att tillbringa hela sitt liv i träd och aldrig kliva ner. Att leva båda totalt ensam, men samtidigt tillsammans med andra människor - i utkanten av alla andra liv. I samklang med naturen och djuren. Det innebär att man måste(?) jaga för att överleva så det är inget för mig. Klarar inte av att döda djur - vill inte döda djur. Är det frihet? Kan man nå total frihet genom aktiva livsval? Existentialistiska tankar intresserar mig väldigt mycket. Styr vi våra liv genom våra val? Är det alltid fria val eller kan det (som Simone de Beauvoir menar i Det andra könet) även vara fråga om situtionella val. Att det ibland kan vara situationen som vi inte rår över som styr över vissa av våra "val" i livet?







Nu är jag mest ledsen faktiskt

Ledsen för att vi forfarande lever i ett patriarkalt samhälle där sexistiska skämt och allmänt "grabbigt" beteende är tillåtet. Att utsättas för sådant tillsammans med osynliggörande - ett aktivt användande av härskartekniker får mig att må illa. Jag skulle kunna skriva så mycket mer om det här, men jag tror jag avstår för tillfället.

Tyvärr kan jag varken hänga ut de anställda eller företaget som uppträtt på detta avskyvärda sätt. (OBS! Gäller inte mina arbetskamrater eller arbetsgivare som är helt okej.) Nu är jag bara glad för att det är över. Fortfarande darrig i kroppen och svårt att koncentrera mig, men glad för att det är över. Skulle bara önska att jag kunnat göra så mycket mer.

Det är väl som ordspråket säger: "Det som inte dödar en, gör en starkare". Eller?

Så jävla förbannad!

Just nu är jag så jävla förbannad så jag nästan kvävs! Jag kan inte tala om varför än, men på tisdag kommer jag tillbaka hit och talar om varför MED VERSALER! Det kan jag lova! Kanske taskigt att bara tala om ATT jag är arg och inte tala om VARFÖR, men jag måste få utlopp för en del av min ilska någonstans. Ibland kan det funka att skrika ut det skriftligt.

Vad jag kan berätta är att någon väckt MAMMATIGERN inom mig och det gör man minsann inte ostraffat.

Ibland brukar jag tänka på hur långt jag skulle kunna gå om någon gjorde min dotter illa, och varje gång konstaterar jag att jag skulle gå hur långt som helst. Då blir jag lite rädd för mig själv, när jag inser att jag inte skulle ha några som helst problem med att planera och genomföra att avsluta någon annans liv om de skulle skada mitt barn (alltså livshotande). Jag kan verka bossig och bestämmande även i andra sammanhang (det är i alla fall vad mina nära och kära säger till mig ibland). Jag gör mitt allra bästa för att dämpa dessa impulser...

Men när MAMMATIGERN eller Mammendanten (som min dotter säger) nu är vaken svarar jag inte för konsekvenserna. Så om det först börjar brinna i telefontrådarna för att sedan klirra likt isbitar i cyberrymden så är det jag som talar i telefon med en ond lågt stående varelse som när tiden är inne kommer att brinna i helvetet.

Så himla trött!?

Är det någon annan som bara sover och sover. Så fort jag lägger huvudet på kudden:

För att läsa - somnar jag!
För att titta på tv - somnar jag!
För att handarbeta - somnar jag!
För att göra ingenting - somnar jag!

Nu har jag precis sovit bort en hel söndagkväll med trevlig läsning, vävning och tv-program. Plötsligt är klockan 24 och snart ska man upp och jobba...

Hur ska man orka... gäsp?

Ibland måste man skriva av sig...


för att få ordning på sina tankar och "tala" fritt från hjärtat. För första gången i mitt 54-åriga liv har jag tagit det STORA steget och sökt en chefstjänst! Nån gång måste man ju testa, eller...? Jag var en av åtta som provade och en av sex som inte fick det eftertraktade.  Många tankar passerade förbi både under intervjun och efteråt. Vill jag verkligen det här? Passar det här mig? Frågor som jag kunde svara både ja och nej på. Det positiva med det här är att jag upptäckt att jag fortfarande har roligt i mitt nuvarande arbete och trivs med mina arbetskamrater. Det känns oerhört skönt! Men trots det känner jag mig olustig över att ha blivit ratad - att inte vara tillräckligt bra - not good enough!

Hur måste det då inte kännas för de som (liksom jag) sökt de här chefsjobben (internt) och verkligen satsat 100% och trots sina stora kvalifikationer inte lyckats nå ända fram. Hur går man vidare? Hur skakar man av sig sina ambitioner och tankar på hur man själv skulle ha hanterat den nya situationen för att "helhjärtat" ställa sig bakom de som istället fått företroendet att leda alla in i det nya? Låter det bittert? Jag är inte alls bitter, men jag känner mig lite ledsen. Ledsen för att det tog så enormt kort tid att besluta sig för vilka som skulle få jobbet (en halvtimme???). Besviken för att det inte var svårare än så. Det borde ha varit svårare än så med tanke på vilka som sökte tycker jag. Lite ledsen för att mina "favoriter" inte fick jobben.

Tänk om jag inte var så enormt analyserande. Tänker bra när jag står i duschen har jag märkt. I'm a bit pissed off! När jag tänker efter verkar nästan valet vara uppgjort från början. Sista gången jag söker i alla fall för jag mår nog lite dåligt av det här i alla fall.

Men till det enormt positiva hör att de av mina arbetskamrater som inte fick jobbet fortfarande är mina jämbördiga arbetskamrater, och inte mina chefer. Det känns oerhört härligt. Det var nog det som fick mig att tveka mest när jag lämnade in min ansökan att jag helt plötsligt skulle bli chef över mina vänner och vara tvungen att ta ett steg tillbaka för man kan inte både vara en nära vän och en bra chef. Man måste välja!

Nu återstår för mig "bara" att försöka hitta förtroende för min nya chef. Förresten är det, enligt mig, som med föräldrar att man måste förtjäna förtroende och respekt. Så upp till bevis nu!


Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0