Hitta hem av Elisabeth Rynell - LÄS!


"Det finns portar i verkligheten.
Går man in genom en av de portarna
kommer man ut i en annan berättelse.
Hur många portar det finns, vet ingen.
En del säger sju,
en del säger oräkneliga."

Till min egen förvåning blev jag helt tagen av Hitta hem. När jag väl släppte in berättelserna om flickorna Hild och Mala så blev jag så berörd; av händelserna, och av den vackra språkdräkten mitt inne i allt det eländiga. Det är så poetiskt. Malas långa vandring till fots efter dråpet på pappan, från Stockholm till skogarna i Hälsingland, letande efter fränder, någon att höra till (reformationstidens Sverige). Hilds sökande efter sig själv och ett språk mitt i nittonhundratalets folkhemsbygge. Romanen sitter rent fysiskt i kroppen på mig.

Nu måste jag ju plocka fram Hohaj av samma författare som stått och samlat damm alldeles för länge i bokhyllan.

Vad ger jag mig så på efter en sån här upplevelse. Jo, något helt annat tänkte jag: Till försvar för kvinnans rättigheter av Mary Wollstonecraft inför min första träff med deltagarna i Klubb Q på Sollentuna bibliotek.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0