Livets gåtor Jane Austen av Vivi Edström

Vivi Edströms bok om Jane Austen och hennes författarskap är en riktig pärla! Verkligt intressant både för redan inbitna Austen-fans som jag och de som inte ännu förstått hennes storhet. Trots att jag älskar BBC-dramatiseringen av Stolthet och Fördom och Colin Firths tolkning av Mr Darcy så blir jag glad över att Edström tar sig tid att slå hål på myten om att romanerna framför allt skulle vara romantiska. Hennes romaner innehåller ju så mycket mycket mer. Teman som uppgörelser med överklassen, kvinnans situation i den patriarkala strukturen, pengar, familjen, den unga kvinnans identitet/utveckling, bara för att nämna några är så centrala i Jane Austens romaner.

Måste nu hitta A S Byatts roman Possession (De utsatta) som enligt Edström är en parafras på Northanger Abbey (en av mina favoriter).

En författare jag varit nyfiken på länge är Elisabeth Rynell så nu har jag bestämt mig för att läsa Hitta hem från 2009. Faller den mig i smaken så lägger jag Hohaj i högen på sängbordet också.

Jag tänker börja bläddra i Bläck, äntligen! kan jag skriva: en studie i kvinnors dagböcker från 1800-talet av Christina Sjöblad också. Ett av mina stora intressen är att läsa om kvinnors skrivande. Dagböcker är ju så spännande och så är de så viktiga för forskarna. Det blir annorlunda för de som tänker sig att studera oss i framtiden för det är väl knappast så många som skriver dagbok längre som man gjorde förr. Bloggar är vad man gör nu och i vilken utsträckning kommer de att sparas för framtiden?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0