Vaskulär demens - konstigt att få veta

Märkligt egentligen att det var först när jag var med Pappa (och mamma) på minnesmottagningen på Jakobsbergs sjukhus för utvärdering av en grundligt genomförd minnesundersökning som jag riktigt fick veta vad det egentligen betyder för mig i framtiden att jag har kärlkramp.  Jag är ju naturligtvis oerhört tacksam för det, men samtidigt blev jag ordentligt skrämd.

Kärlkramp är ett förstadie till hjärtinfarkt!

Läkaren förklarade att kärlsjukdomen inte bara sitter kring hjärtat utan att det även proppar igen andra kärl, så också i hjärnan. Det är det som, om jag inte tar hand om mig nu i medelåldern, kan utmynna i vaskulär demens = blodkärlsdemens. se förklaring...

"Vaskulär demens (blodkärlsdemens)

Vaskulär demens är den näst vanligaste orsaken till demens och står för 25-30 procent av samtliga fall. Den kallas ofta blodkärlsdemens eftersom symtomen framkallas av skador och sjukliga förändringar i hjärnans blodkärl. "

Det här var förstås en fantastiskt härlig nyhet när det gäller min Pappa som fortfarande har, visade det sig i testerna en god logisk och analytisk funktion, lite sämre när det gäller den språkliga biten. Vi ska då underlätta för honom att inte föra för långa resonemang utan kortare och klarare. Kan vara nyttigt för oss alla. Han blir fort trött och behöver vila mycket. Vilket han kommer att tycka är en ynnest eftersom han mest ligger i sängen hela dagarna och trivs med det!

Så på det hela taget var stunden på sjukhuset en positiv upplevelse. De är fantastiska där på minnesmottagningen! 

Nu gäller det bara för mig att försöka stoppa utvecklingen, äta nyttigt, röra på mig och njuta av livet samtidigt. Går det? 
Hon skrämde skiten ur mig för att vara helt ärlig. Det har de inte lyckats med hjärtkliniken.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0