Måste-/lustläsning

Jag har snöat in på Ulla Isaksson just nu. Anledningen är att jag ska vara samtalsledare på tisdagkväll då hennes författarskap står i centrum i Bibblans bokklubb i Sollentuna. Hon har länge fascinerat mig och min favoritbok är Klänningen som hon skrev på 50-talet. Det brukar inte vara den allra första man nämner när det pratas om/skrivs om Ulla Isaksson. Just nu är jag i slutfasen av Paradistorg (1973) som jag av någon konstig anledning helt hoppat över tidigare. Vilken tur att jag tog mig tid nu säger jag bara. En fantastisk bok med otaliga bottnar!

Ett dåligt samvete sticker upp sitt fula tryne mitt i Paradistorg och det är Henning Mankells Kinesen som jag ska ha läst till onsdag  nästa vecka då vi ska prata om den i min bokcirkel Aniara. Jag har inte hunnit öppna boken - kan man få lite fler timmar per dygn...!

Melankoliska rum av Karin Johannisson ligger annars högst upp i min "att-läsa-senast-igår-lista! Hon kommer till Sollentuna bibliotek den 20 oktober och jag vill hinna läsa den innan. Det ska bli så intressant. Ska ju presentera henne också.

Just nu känns det som om jag bara "måste-läser". Jag vill ju så gärna lustläsa också... såna där helt onödiga men helt uppslukande böcker bara för att man så gärna vill. Såna som alltid pockar på ens uppmärksamhet när höstmörkret sänker sig och tekoppen och filten ser sådär extra rätt ut.

Så vad ska jag då läsa mellan Melankoliska rum och Kvinnorummet?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0