"Säkra stråk" för kvinnor?

Läste i Stockholm City i morse om att moderaten Sten Nordin föreslår "att kvinnorna i stan ska få 'säkra stråk' där de kan känna sig trygga." Vid en första snabb genomläsning kanske det känns som: okej, varför inte. Men det är något förädriskt i tanken på att de "goda männen" ska skydda kvinnan från överfall och våldtäkt genom att begränsa kvinnans utrymme till förutbestämda "stråk". Jag vet att det finns de som istället tycker att det, för en gång skull, är mer rättvist att begränsa mäns livsutrymme.  Speciella tunnelbanevagnar för killar (som en tjej jag känner föreslog), vissa tider som killar får vara ute - inte efter kl 24 på nätterna. Håll er hemma så blir ni inte rånade. Jag blir helt tagen av att det finns människor som Sten Nordin som går så långt som att verkligen föreslå "säkra stråk" och inte nöjer sig med att som mina vänner skämta om det. Nu ska jag bege mig ut på osäkra platser; träffa vänner, umgås och muta in min rätt till mitt livsutrymme och njuta av livet.


Kommentarer
Jessica

Håller helt med dig Ewa! Jag vill få röra mig när och var jag vill. Varför ska alltid kvinnor anpassa sig? "Säkra stråk" duger inte i ett modernt jämlikt samhälle. jag gillar förresten verkligen din blogg!

2006-03-04 @ 13:45:24
ewa

Precis. Därför tänker jag också demonstrera den 8:e mars kl 19.30 på Mariatorget - bekämpa patriarkatet - på gatan -på arbetsplatsen och i hemmet. Känns bra att du håller med mig och kul att du gillar min blogg.

2006-03-06 @ 15:41:47
URL: http://ewas.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0