Bitterfittan av Maria Sveland

Vilken helt jävla fantastiskt läsvärd bok! Hela denna roman är fylld av one-liners och citat jag vill använda mig av dagligen. Jag har tyvärr måst lämna ifrån mig den (lånebok) men ska köpa den NU för den här måste jag äga. Jag vill stryka under och kommentera i marginalen. Så som jag gör med alla mina böcker som jag gillar lite extra.  Alla borde läsa den här. Den borde delas ut GRATIS till alla ungdomar, på MVC och BVC. På alla ställen där människor rör sig. Även vuxna. Den måste diskuteras! Jag har snackat med många kvinnor som läst den och älskar den, men än har jag inte pratat med någon man som läst den. Nyfiken på hur den tas emot. Bitterfittan är en ögonöppnare, en påminnelse om hur illa det ser ut med jämställdheten. På ett ställe i boken resonerar huvudpersonen Sara om att kvinnor kanske måste bli lika dåliga som män på att ta ansvar och fokusera på sig själv. Ur detta kaos kanske sedan jämlikheten kan resa sig som fågel Fenix ur askan.  Maria Sveland sätter fingret på precis hur svårt det är att klara av det här när kärlek och känslor är involverade. Läs, läs, läs!

image17


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0