Gräset sjunger av Doris Lessing - Yes!

Jag har precis avslutat min läsning av "Gräset sjunger" och är helt såld! Romanen gavs ut första gången 1950 och den speglar problemen mellan svarta och vita på ett mycket insiktfullt sätt. De vita markägarna som utnyttjar de svarta på ett sätt som är slaveri; arbete till svältlön utan några som helst rättigheter. Hon lyckas också ypperligt i sina personbeskrivningar. Huvudpersonen Mary Turner som gifter sig med Dick för att tillfredsställa konvensansen och andra människors tyckanden. Hennes rädsla för att bli som mamman styr hennes liv. Drömmaren Dick Turners kärlek till jorden och längtan efter att göra det rätta, att lämna något efter sig gör det omöjligt för honom att tjäna tillräckligt för att kunna leva på jorden. Moses som får representera "de svarta" gör det enda han kan göra för att försvara sig själv mot det onda som ständigt omger honom.

Gastkramande otäck, främst i de människoporträtt som Lessing framställer som totalt havererade. En galenskap frammanad av den obarmhärtiga hettan under ett plåttak.

Imorse snöade det också för första gången i år. Jag älskar när det snöar, kan inte hjälpa det. Måste då alltid sjunga några rader på "Ja, se det snöar/ja, se det snöar/det var väl roligt, hurra!  Ska ta mig en liten promenad nu och njuta av tillvaron trots att det mesta av snön redan försvunnit.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fröken Rensjö

om läsning

RSS 2.0